خلاصه ماشینی:
"فصل دوم-وظایف عرضهکنندگان کالا وخدمات در قبال حقوق مصرفکنندگان ماده 2-کلیه عرضهکنندگان کالا و خدمات،منفردا یا مشترکا مسؤول صحت و سلامت کالاو خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایطمندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطهیا عرف در معاملات هستند اگر موضوع معاملهکلی باشد در صورت وجود عیب یا عدم انطباق کالا با شرایط تعیین شده،مشتری حق دارد صرفاعوض سالم را مطالبه کند و فروشنده باید آنرا تأمین کند و اگر موضوع معامله جزئی(عینمعین)باشد مشتری میتواند معامله را فسخ کندیا ارزش کالای معیوب و سالم را مطالبه کند وفروشنده موظف است پرداخت کند.
تبصره-آییننامه اجرائی این ماده توسطسازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با همکاریدستگاههای ذیربط حداکثر ظرف مدت شش ماهتهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
تبصره-آییننامه اجرائی این ماده توسط وزارتبازرگانی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی حداکثر ظرف مدت شش ماه تهیه وبه تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 15-به منظور اجراء مقررات این قانون وسایر قوانین و مقرراتی که موضوع آنها به طورصریح یا ضمنی حمایت از حقوق مصرفکنندهاست،وزارت بازرگانی مکلف است از طریقبازرسان سازمانهای ذیربط خود فعالیتاشخاص حقیقی و حقوقی موضوع این قانون رانظارت و بازرسی نموده و در صورت مشاهدهتخلف مراتب را به سازمان تعزیرات حکومتیجهت رسیدگی گزارش نماید.
ماده 19-عرضهکنندگان کالا و خدمات وتولیدکنندگانی که مبادرت به تخلفات موضوعمواد(3)الی(8)این قانون نمایند در صورتورود خسارات ناشی از مصرف همان کالا وخدمات به مصرفکنندگان علاوه برجبرانخسارت وارده به جزای نقدی حداکثر معادل دوبرابر خسارت وارده محکوم خواهند شد."