چکیده:
طرح مسئله: احساس شهروندی جنبهای مهم از شهروندی است که نقش به سزایی در تحکیم و تقویت بنیان های اجتماعی هر جامعه دارد. مقاله حاضر به بررسی و سنجش احساس شهروندی در میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و برخی عوامل موثر بر آن می پردازد.
روش: این نوشتار ضمن مرور نظری بر مفهوم شهروندی در تلاش است تا به یک صورت بندی از احساس شهروندی متناسب با وضعیت ایران دست یابد. این بررسی که در میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز انجام گرفته با شیوه ی پیمایشی مبتنی بر پرسش نامه صورت پذیرفته است. حجم نمونه 368 نفر بوده که بر اساس روش نمونه گیری طبقه بندی انتخاب شدند.
یافته ها: در این تحقیق میزان احساس شهروندی در میان دانشجویان 28/40 بوده است این درحالیست که متغیرهایی چون جنسیت، قومیت، سطح و رشته تحصیلی هیچ کدام براین میزان تاثیرگذار نبوده است.
نتایج: در فرضیات دیگر، متغیرهایی چون نظام شخصیتی افراد، میزان پیگیری اخبار و وقایع اجتماعی و سیاسی، تحصیلات پدر و بحث و گفتگو درباره وقایع اجتماعی و سیاسی رابطه ای معنادار با احساس شهروندی را نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
"بنابر گفتهی هیتر،واژهی شهروندی در خدمت دو ایدهی موقعیت و احساس3است و به نظر میرسد آنچه اهمیت درخور توجهی دارد احساس شهروند بودن است،بهراستی نمیتوان جامعهای را تصور کرد که افراد در آن صرف امتحان شهروندی و آشنا بودن با حقوق و وظایف خود به درجۀ شهروندی نایل گردیده باشند،اما دغدغههای ایشان فراتر از تأمین کنج آسودهای برای خویش نمیرود و همچون آن فروشندۀ انگلیسی میاندیشند،که در زمان حملۀ آلمان،حاضر به ترک مغازۀ خود از بیم نابودی آن نمیشد غافل از اینکه کل جامعه در حال نابودی است.
»این فرضیه بیان میدارد که میان نظام شخصیتی افراد که شامل ابعاد رویکرد خردمندانه،نگرش به مشارکت،عامگرایی،و ملیگرایی است با میزان احساس شهروندی رابطه وجود دارد،که همانطورکه در جدول شمارۀ(1)مشاهده میشود r پیرسون بهدستآمده با سطح معناداری کمتر از 0/05 است.
جدول(2):جدول آزمون مجذور کا میزان پیگیری اخبار و وقایع اجتماعی-سیاسی میزان پیگیری اخبار\کای اسکویر\درجۀ آزادی\سطح معناداری 171/951\4\0/000 &%03812EFRG038G% در بعد آگاهی متغیر تحصیلات پدر نیز مورد تأیید قرار گرفت r پیرسون بهدستآمده برای تحصیلات پدر همانطورکه در جدول(3)آمده است در رابطه با متغیر احساس شهروندی با سطح معناداری کمتر از 0/05 میباشد.
جدول(4):آزمون رابطۀ بین متغیر منابع کسب خبر با متغیر احساس شهروندی احساس شهروندی\کمیت T \درجۀ آزادی\سطح معنیداری گفتگو با دیگران\365\2/191\0/029 در بعد مهارت نیز از میان متغیرهای استفاده از اینترنت و بحث و گفتگو پیرامون وقایع اجتماعی و سیاسی،متغیر بحث و گفتگو پیرامون وقایع اجتماعی و سیاسی با احساس شهروندی دارای رابطۀ معنادار مشاهده شد،مجذور کای بهدستآمده همانطورکه در جدول(5)آمده است با سطح معناداری کوچکتر از 0/05 است،بنابراین میتوان قضاوت کرد که به احتمال 95%بین دو متغیر رابطه وجود دارد."