چکیده:
بررسی بینش مدیران بهعنوان مهمترین نیروی انسانی و اهمیت نقش این عامل در ارتقای کمی و کیفی عملکرد و کارآیی آنان و کارکنان زیرمجموعه زمینه اجرای پژوهشی را با عنوان«تعیین میزان بینش مدیران سازمان تربیتبدنی»و با هدف شناخت ویژگیهای شخصیتی مدیران سازمان تربیتبدنی و بهمنظور بهبود عملکرد آنان و زیرمجموعههای مربوطه و برای پاسخگویی به پرسشهای زیر:بینش مدیران سازمان تربیتبدنی تا چه میزان است؟آیا بینش مدیران با پست سازمانی آنان ارتباط دارد؟آیا بینش مدیران با تجربه خدمتی آنان ارتباط دارد؟آیا بینش مدیران با سن آنان ارتباط دارد؟آیا بینش مدیران با تحصیلات آنان ارتباط دارد؟فراهم ساخت که براساس آن،در سال 1383 از میان جامعه آماری حدود 100 نفر مدیران عالی، میانی و پایه سازمان تعداد 80 نفر بهعنوان گروه نمونه و به شیوه کومهای،با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند که تنها 74 نفر از آنان تمایل و انگیزه پاسخگویی به پرسشنامهها را داشتند.ابزار پژوهش یک پرسشنامه شخصیتی با 40 گویه چهار گزینهای که توسط بنیاد یادگیری بینش تهیه و توسط هومن ترجمه شده،میباشد.برای پاسخ به پرسش یکم پژوهش،آزمون tتک نمونهای بکار گرفته شد و نتیجه آزمون نشان داد که بینش مدیران در سطح بالایی است.برای پاسخ به پرسشهای دو،سه، چهار و پنج بهمنظور بررسی ارتباط بین بینش مدیران با پست سازمانی،تجربه خدمتی،سن و تحصیلات نیز از آزمون همخوانی مجذور کای و ضریب همبستگی استفاده شد و پس از انجام محاسبات آماری مربوط به اطلاعات موجود و استخراج نتایج حاصل ارتباط معناداری بین هیچکدام از عوامل فوق با بینش مدیران بدست نیامد.
خلاصه ماشینی:
"خلاصه نتایج ازمون آماری فرضیه نخست تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین،مطابق دادههای جدول 21 میتوان دریافت که میزان ساختارپذیری کار در سازمان از منظر مدیران و کارمندان در سطح متوسط است.
بر این اساس ضرورت دارد با انجام پژوهشهای مختلف معلوم شود بینش مدیران به چه میزان است؛آیا ارتباطی بین بینش با جنسیت،تحصیلات،سن و تجربه کاری آنان وجود دارد؟و بر پایه توصیههای لازم چه تغییراتی باید صورت پذیرد تا منجر به بهبود عملکرد سازمانی گردد؟ مبانی نظری پژوهش بینش بهعنوان یک پدیده در ابتدا توسط روانشناسان گشتالت2در اوایل قرن بیستم مورد بررسی قرار گرفته و سپس با ارائه تعاریف مختلف توسط نظریهپردازانی همچون ریچارد مه یر3(5991)و سایران مبنی بر اینکه حرکت ناگهانی از یک حالت ندانستن و یا چگونگی حل مسئله به وضعیت رسیدن به دانایی چگونگی حل مسئله میباشد مورد تحلیل قرار گرفت.
تعیین اعتبار و روایی ابزار پژوهش مقصود از اعتبار یک وسیله اندازهگیری آن است که اگر ویژگی مورد سنجش را با همان وسیله و یا وسیله مشابه و قابل مقایسه با آن،تحت شرایط یکسانی دوباره و چندباره اندازه بگیریم نتایج حاصل تا حد زیادی مشابه،دقیق و قابل اعتماد باشد، به همین منظور با استفاده از فرمول ضریب آلفای کرونباخ و براساس محاسبات انجام شده،ضریب آلفای کرونباخ که شاخص همگونی درونی پرسشهاست برای پرسشنامه مربوط به بینش مدیران برای 04 سئوال به مقدار 0/7578 به دست آمد.
یافتههای فرعی پژوهش نیز نشان داد که بینش مدیران با جنسیت آنان ارتباطی ندارد،ولی در خصوص ارتباط متغیر وضعیت تاهل باتوجه به تعداد کم مدیران مجرد در جامعه نمونه نمیتوان در خصوص وجود و یا نبود رابطه بین این دو متغیر نتیجهگیری نمود."