چکیده:
تنوع آبوهوایی نقاط مختلف ایران به هر استان موقعیتی خاص با مزیتها و پتانسیلهای گوناگون بخشیده است،بهرهمندی از این فرصتها ضامن رشد و توسعه آن استان خواهد بود.استان آذربایجان غربی دارای مزیتهای اقتصادی فراوانی به ویژه در زمینه کشاورزی و باغ داری است،از سوی دیگر به علت وضعیت جغرافیایی خاص آن دارای بازارچههای مرزی و امکان صادرات قابل توجهی است،در مجموع این جلگه گسترده و سرسبز استعداد بسیاری برای رشد هر چه بیشتر اقتصادی دارد. اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ارومیه نیز با سابقه و تجربهای نزدیک به نیم قرن، محور فعالیتهای اقتصادی بخش خصوصی این استان به شمار میرود این منطقه تعامل و ارتباط گستردهای با بسیاری از سازمانها و مؤسسات صنعتی،تجاری و علمی پژوهشی استان دارد.
خلاصه ماشینی:
"انتظار مشارکت و همکاری اتاق با سازمانهای دولتی استان را موثر و گسترده بیان میکند و معتقد است اتاق ارومیه به عنوان پارلمان اقتصادی بخش خصوصی برای کمک به مدیریت تحول در اقتصاد استان،خصوصیسازی در راستای اصل 44 قانون اساسی،توسعه و حضور بنگاههای اقتصادی در بازارهای منطقهای و نیز نقش آفرینی در گسترش همکاریهای منطقهای و بینالمللی تعامل و ارتباط تنگاتنگی را با بسیاری از سازمانها و مؤسسات صنعتی-تجاری و علمی و پژوهشی بخش خصوصی و دولتی دارد.
عمدهترین مشکلات پیشروی فعالان اقتصادی استان آذربایجان غربی،کمبود امکانات زیربنائی و زیرساختهای مورد نیاز سرمایهگذاری،محدودیت منابع و تسهیلات مالی و اعتباری بانکی با بهره پایین به ویژه در مناطق توسعه نیافته استان،بالا بودن بازدهی برخیاز فعالیتهای اقتصادی و تجاری واسطهگری در مقایسه با بخش صنعت و معدن،بدهیهای معوق نظام بانکی واحدهای تولیدی،تأمین مواد اولیه تولیدی و ورود بیرویه برخی کالاهای بیکیفیت،مشکلات تأمین وثایق و تصمیمات بانکی به وسیله مجریان طرحهای سرمایهگذاری و نیز نبود سرمایهگذاریهای بزرگ ازسوی دولت و سازمانهای وابسته در طرحهای اساسی و ملی است.
برای توسعه صادرات غیرنفتی استان نیز انجام کارهایی از جمله پرداخت بخشی از کارمزد سود پرداختی تسهیلات بانکی صادرکنندگان؛اعمال تخفیف کارمزد تسهیلات بانکی به صادرکنندگان؛حمایت از طرحهای آموزشی و پژوهشی واحدهای بازرگانی؛حمایت از منافع صادرکنندگان در سطح بینالمللی برای افزایش صادرات غیرنفتی؛ایجاد تدابیر خاص حمایتی؛اعمال معافیتها و تخفیفهای مالیاتی در مناطق محروم؛ایجاد دفاتر، نمایندگیها،شعب و مراکز تجاری برای حضور واحدهای بازرگانی در نمایشگاههای خارج از کشور و بازارهای هدف؛کمک به صدور محصولات صادراتی براساس نیازها و سلیقه مشتریان بازارهای هدف؛ایجاد صندوقهای غیردولتی توسعه صادرات و تشکلهای صادراتی لازم است."