چکیده:
هدف از این پژوهش،بررسی شیوههای فرزندپروری در بین والدین دارای نوجوانان با اختلال سلوک3و والدین دارای نوجوانان عادی است.در انتخاب نمونهء موردمطالعه به دو روش نمونهبرداری تصادفی4و نمونهبرداری انباشته5عمل شده است.نمونهء مورد مطالعه 282 نفر است که 731 نفر آزمودنیهای با اختلال سلوک و 541 نفر آزمودنیهای عادی میباشد.کلیهء آزمودنیها با استفاده از پرسشنامهء اختلال رفتاری کودکان(4- (CSI) )و والدین آنها با استفاده از پرسشنامهء شیوههای فرزندپروری رابینسون موردمطالعه قرار گرفتهاند.نتایج استخراجشده از پرسشنامهها با استفاده از
خلاصه ماشینی:
"جدول 1-دادههای مربوط به آزمون مجذور خی در ارتباط با فرضیههای اول تا سوم پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) 0/100>P 2 fd 95/413 ؟X فرضیهء اول:مادران نوجوانان با اختلال سلوک بیش از مادران عادی از سبک فرزندپروری مستبدانه استفاده میکنند.
همانطور که در جدول 1 ملاحظه گردید مادران 35/3 درصد از آزمودنیهای دارای اختلال سلوک و 81 درصد از آزمودنیهای عادی دارای سبک فرزندپروری مستبدانه هستند،نتایج نشان داد که تفاوت مشاهده شده با اطمینان 99/9 درصد معنادار است.
جدول 2-دادههای مربوط به آزمون مجذور خی در ارتباط با فرضیههای چهارم تا ششم پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) 0/100>P 2 fd 65/090 ?X فرضیهء چهارم:پدران نوجوانان دارای اختلال سلوک بیش از پدران نوجوانان عادی از سبک فرزندپروری مستبدانه استفاده میکنند.
جدول 3-دادههای مربوط به آزمون مجذور خی در ارتباط با فرضیهء هفتم پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) 0/100>P 1 fd 42/994 ?X فرضیهء هفتم:تضاد بین شیوههای فرزندپروری پدر و مادر در خانوادههای دارای نوجوانان با اختلال سلوک بیشتر از پدر و مادر در خانوادههای دارای نوجوانان عادی است.
جدول 5-خیدوهای تفکیکی هر اثر در الگوی خطی لگاریتمی مربوط به آزمودنیهای دختر (به تصویر صفحه مراجعه شود) 0/100>P*** 0/10>P* 0/50>P* همانطور که نتایج جدول 5 نشان میدهد،اثر تعامل گروه و سبک فرزندپروری مادر معنادار است و نشان میدهد که بین سبک فرزندپروری مادران آزمودنیهای دختر گروههای مطالعه و مقایسه تفاوت معنادار وجود دارد.
جدول 7-خیدوهای تفکیکی هراثر در الگوی خطی لگاریتمی مربوط به آزمودنیهای پسر (به تصویر صفحه مراجعه شود) 0/100>P***0/10>P** جدول 7 نشان میدهد که اثر تعامل گروه و سبک فرزندپروری مادر معنادار است و بین سبک فرزندپروری مادران آزمودنیهای پسر گروههای مطالعه و مقایسه تفاوت معنادار وجود دارد."