چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تأثیر ارزشیابی تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال دوم راهنمایی در درس علوم تجربی در ناحیهء 2 شهر اصفهان بود.جامعهء آماری این تحقیق کلیهء دانشآموزان دختر پایهء دوم راهنمایی ناحیهء دو شهر اصفهان است. در این پژوهش آزمودنیها دو گروه(گواه و آزمایش)بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای و به صورت تصادفی انتخاب گردیدند و از طریق اجرای آزمون هوشی کتل همتاسازی بین این دو گروه صورت گرفت. پژوهش در قالب طرح دو گروهی همسان با پیش آزمون و پس آزمون بود. ابتدا پیش آزمون در هر دو گروه انجام گرفت و سپس طی جلساتی آزمونهای تکوینی بر روی آزمودنیها در گروه آزمایش اجرا شد.در این مدت گروه گواه هیچ آزمونی دریافت نکردند و در نهایت پس آزمون،برای مشخص کردن میزان تأثیر ارزشیابیهای تکوینی انجام شده در گروه آزمایش و مقایسهء آن با گروه گواه در هر دو گروه مجددا اجرا گردید. نتایج تجزیه و تحلیل نشان دهندهء تأثیر ارزشیابی تکوینی بر پیشرفت تحصیلی و همچنین افزایش فعالیتهای دانشآموزان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه بود.
خلاصه ماشینی:
"از جمله پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه پژوهش سیاسی(1371)است که تحت عنوان«بررسی تأثیر آزمونهای تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس سوم راهنمایی در درس ریاضیات» انجام گردیده است.
فرضیههایی که برای این پژوهش مطرح شده بود،عبارت بودند از:ارزشیابی تحصیلی اگر با بازخورد نتایج به دانشآموزان همراه باشد با میزان یادگیری همبستگی مستقیم خواهد داشت.
جدول 1-مقایسهء میانگین نمرات پس آزمون گروه گواه و آزمایش (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 1 نشان میدهد که t در سطح 01/0 > P معناداربوده،بنا بر این بین میانگین نمرات پس آزمون گروه گواه و آزمایش تفاوت وجود دارد و این نشان دهندهء تأثیر آزمونهای تکوینی است که طی مراحل مختلف بر روی گروه آزمایش صورت گرفته است و در نهایت تأثیر نحوهء ارزشیابی تکوینی به عمل آمده بر روی گروه آزمایش میباشد.
جدول 2-مقایسه میانگین نمرات افزایش مدام فعالیتها در سه زمان مختلف (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج فرضیه دوم این پژوهش نیز براساس اطلاعات جدول 2 نشان میدهد که t مشاهده شده در سطح 01/0> P معنادار است.
به نظر میرسد،این امر زمانی تحقق پیدا میکند که سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی به اهمیت و فواید ارزشیابی تحصیلی به شیوهء علمی و صحیح آن پی برده باشند و در برنامهریزهای آموزشی خود زمان لازم را برای ارزشیابی در اختیار معلمان قرار دهند،چرا که دبیران در طی انجام پژوهش اذعان داشتند،زمان کافی برای ارزشیابی وجود ندارد و باید در زمانهای مشخص شده،مطالب مورد نظر تدریس شود."