خلاصه ماشینی:
"(3531) «در این زمان شکل تحصیل بدینگونه بود که،ابتدا در دو سال اول همه پذیرفتهشدگان(حد اکثر 07 نفری میشد)دروس مشترک را میگذراندند و بعداز میان رشتههای موجود یکی را انتخاب کرده و ادامه میدادند.
بعد از مدتی نیز با کلاسهای آزاد طراحی دانشگاه بوزار،که صبحها تشکیل میشد آشنا شده و شرکت کردم.
» «در سالهای تعطیلی موزه هنرهای معاصر تهران،از گروهی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقاش دعوت شد تا از فضای بزرگ یکی از سالنهای آن برای اجرای نقاشیهایی مرتبط با انقلاب استفاده کنند.
این اتفاق به خصوص در آثار مربوط به (به تصویر صفحه مراجعه شود) اوایل سالهای هفتاد بیشتر دیده میشوند.
در این نقاشیها که فضای هندسی بیشتری نسبت به گذشته دارند،پیکره آدمها و پرندگان نیز دفرمه و ساده شده و خراشها نیز نه به منظور نمایش فرمی آشنا،بلکه صرفا برای ایجاد بافت و برای کمک به فضای تجسمی اثر استفاده شده است.
مناظری با افقهای بلند اما پرسپکتیوهای منجمد،همراه با ترکها و فرسودگیهای مشهود،اینها وصف الحالی از زندگانی ایرج اسکندری هستند،اگر از محتوای آثار اسکندری بگذریم که البته نباید نادیدهشان گرفت(چون عموما معنا محور هستند) باید به تکنیک دقیق،ساده اما موثر او و نیز همسانی معنای آن اشاره کرد،شاید تنها ردپای سالهای قدیم در آثار امروزین او، جاری بودن روح نوستالژیک عناصر و اجرا در نقاشی است.
ایرج اسکندری بعداز آغاز همکاری خود با دانشگاه هنر در سال 8531،(به جز چندسالی که دانشگاهها تعطیل شدند)،به طور مستمر تدریس را ادامه داده است."