خلاصه ماشینی:
"برای همین،هر روز بعد از انجام چهار یا پنج طراحی کهابتدای صبح شروع میشد،رفتهرفته دچار خلسهای در طراحیمی شدم و احساسام این بود که به آن نقطه خیلی نزدیک شدهام.
رفتن بهآلمان برای کشف چیزهای تازه بود ولی خیلی زود متوجه شدم کهزندگی خیلی سخت است و در کنار نقاشی زندگی هم باید کرد.
» «وقتی وارد آلمان شدم بعد از حدود دو سال و بین سالهای 1989 تا1994،یک دوره اکسپرسیونیستی خیلی خوب در کارهایم شکلگرفت و توانستم در آنها به ذهنیت خودم نزدیک شوم اما رفتهرفته درآن به بنبست رسیدم.
تا اینکه یک روز در درگیری با یکی از نقاشیها که جای تیره وروشنیها و رنگهای آن را عوض میکردم درحالیکه کار آنطور کهمایل بودم پیش نمیرفت،با آب و ابر آن شسته و باز روی آن کارکردم تغییر دادم،بازنشستم و رنگ گذاشتم،بارها تغییر دادم و باز همخوب از آب در نیامد،گرفتارم کرد،خسته شدم،تاریکی شب رسید،برق آتلیه خراب بود،با خستگی تمام و در تاریکی بوم را شستم و بهخانه رفتم.
» «دوستی انگلیسی داشتم به نام پیتر که حدود چهار سال باهم دیالوگداشتیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که«این امکانپذیر است کههنر را رها کنیم،بدون اینکه درگیر شدن با هنر را رها کرده باشیم.
آدم(به تصویر صفحه مراجعه شود)1363 (به تصویر صفحه مراجعه شود)1384 (به تصویر صفحه مراجعه شود)1385 (به تصویر صفحه مراجعه شود)1385 دیگری آمد درباره همان نقد جعلی با ما مصاحبه کرد که در واقع همانمصاحبه هم جعلی از آب درآمد!این مجموعه که از صفر و با نقد ونظرهای مختلفی شروع شد و پس از مدتی به عنوان یک نسخه مستنددر انستیتو تاریخ هنر بن(2001)مورد توجه عمومی قرار گرفت."