خلاصه ماشینی:
"هنرمندان ایتالیایی که با رهایی از شکنجههای موسیلینی،اکنون عکاسی ماریو جاکوملی علی اتحاد (به تصویر صفحه مراجعه شود) به دام تازهای افتاده بودند-فقر و بیگاریهای بلند مدت پس از جنگ-از فضای آزاد دوران جدید به سود خود و بیان هنریشان استفاده کردند.
جاکوملی خود دربارهی این عکس که آخرین عکس مجموعه است،چنین میگوید:«برای یک مسابقهی عکاسی با موضوع سیگار،مجموعهای از تصاویر کشیشها در حال سیگار کشیدن را ارایه دادم.
هرچند مجموعهی«داستانی دربارهی معانی درونی ممکن»در فاصلهی سالهای 48-3891 عکاسی شده و از جهت تاریخی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در دوران پس از مدرن قرار دارد،ولی دلبستگیهای هنرمند را به بیان مدرنیستی به وضوح آشکار میسازد.
هنرمند ابزاری چون نوردهیهای طولانی مدت،حرکت (به تصویر صفحه مراجعه شود) دوربین،امکانات لابراتوری و سوپرایمپوز را در خدمت خلق جهانی قرار داده که گویی در میان سالی و پیری به ناگهان از درون او فوران کرده است.
ماریو جاکوملی به بیان قطعی خود رسید و تصاویری خلق کرد که گویی سالها در اندیشهاش مخفی بود."