خلاصه ماشینی:
"با نگاهی به چین و ترکیه دو رقیب کشورمان در عرصه تولید قطعات،درمییابیم علیرغم کیفیت بالای قطعات ساخته شده در ایران به دلیل پایین بودن تعداد تولید(تیراژ)قیمت و هزینه تمام شده،بالاتر از مشابه خارجی است و در مقایسه با ترکیه نه تنها امکان رقابت نداریم بلکه محصولات تولیدی آن کشور در رقابت با تولیدات داخل،خریداران بیشتری را جلب میکند با نگاهی جدیتر به موضوع به این واقعیت میرسیم که در تمام دنیا مصرفکننده در پی کالاهایی با کیفیت بهتر و قیمت ارزانتر است و به همین دلیل اما و اگر چاره کار نیست.
تامین قطعات مورد نیاز انحصاری بازار خودرو ساخت داخل اگرچه به کار رونق صنعت خودروسازی آمد،ولی شایستهتر است گفته شود:این بازار وسیع موجب کمتوجهی به بازارهای صادراتی شد گرچه هماکنون تولیدات قطعه سازان خودرو کشور در کشورهای آسیای میانه،آفریقای جنوبی،سوریه،هند و در مواردی فرانسه و ایتالیا و آلمان خریدار دارد اما به دلیل حجم بسیار کم آن در این بازارها میتوان آن را به نوعی بازاریابی توصیف کرد."