چکیده:
خداوندی که انسان را آفرید و به همهی اسرار نهفتهی درون آگاه است در اموری که مربوط به حقوق مردم است(حق الناس)،فرموده به شهادت زنان ارزش و اعتبار داده بشود اما به جهت محکمکاری،دو شاهد زن در اموری که یک شاهد مرد لازم است یا چهار شاهد زن در اموری که دو شاهد مرد لازم است با شرایطی ارزش و اعتبار دارد.این عین عدل و هماهنگ با نظام تکوین است. این مقاله بر آن است تا با حفظ باورهای دینی،بعضی از محدودیتها و موانع در راه احقاق حقوق زنان به چالش کشیده شود و مورد نقد و بررسی دقیق قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"(شیخ صدوق:2/526) اما روایتهایی نیز وجود دارد که دلالت بر عدم نفوذ شهادت زن بر طلاق مینماید: صحیحه حلبی حلبی در روایتی صحیح نقل کرده که از حضرت امام صادق(ع)در مورد شهادت زنان در نکاح سؤال شد.
-مضمره ابی بصیر ابی بصیر میگوید:از ایشان در مورد شهادت زنان سؤال کردم پس فرمودند: «شهادت زنان به تنهایی بر آنچه که مردان نمیتوانند به آن نظر افکنند،جایز است و در نکاح نیز در صورتی که همراه و منضم با مرد باشد،جایز است،و در طلاق و در خون جایز نیست.
روایتهای که مستند این قول قرار گرفتهاند عبارتند از: -خبر ابراهیم الحارقی(الحارثی،الخارقی) شنیدم ابا عبد الله(ع)میگوید:ابراهیم حارقی از اما صادق نقل میکند که امام فرمود:شهادت زنان در آن چیزی که مردان نمیتوانند به آن نگاه کنند و یا اینکه شاهد بر آن باشند،جایز است.
«اذا شهد عند الامام شاهدان أنهما رأیا الهلال منذ ثلاثین یوما أمر الامام بالافطار» در مورد این روایتها-که دلالت بر لزوم شهادت دو عادل یا دو شاهد مرضی دارند -اگر هم بگوییم منظور از دو عادل و یا دو شاهد مرضی و یا بینه،خصوص مرد عادل است،اما میتوان گفت به وسیله تنقیح مناط1(حسینی دشتی،3/662)به مناسبت حکم و موضوع میتوان حکم را به زنان نیز سرایت داد و روایات را دلیل بر حجیت شهادت زنان هم دانست چون ملاک حجیت شهادت عدول و شهادت شهود مرضی در نظر عرف و عقلا عدالت و مرضی بودن و روشن شدن مسألهی مورد شهادت است نه عدالت و مرضی بودن و روشن شدن مشهوده به به وسیلهی مردان."