خلاصه ماشینی:
"تنها به قاضی رفتن نه درست است و نه مقرون بصرفه مقاله آیا شجره ممنوعه شجره علم و دانش بود همانطور که انتظار میرفت،در میان طبقات مختلف اثر عمیق گذاشت،ولی بعضی از خوانندگان عزیز طی نامه خود نوشته بودند:«ما شنیدهایم مرحوم محدث کاشانی در تفسیر صافی شجره ممنوعه را شجره علم معرفی کرده است درحالیکه او یکی از علمای اسلام است چرا تفسیر صافی را از نظر دور داشتهاید»؟.
آیا یک قول ضعیف که احتمال قوی گوینده آن یعنی«کلبی»تحت تأثیر«اخبار اسرائیلی»قرار گرفته،مجوز این است که ما صریح قرآن را کنار بگذاریم آنجا که میگوید آدم را به علم اسماء (علم به اسرار هستی)آشنا ساختیم و بگوئیم خدا آدم را نهی کرد که از درخت معرفت خوب و بد بخورد و بینا شود؟ خواننده گرامی!در کتب علمی همه گونه احتمالات را میآورند ولی این وظیفه عالم و محقق است که همهء آنها را ارزیابی کند آنچه از روح اسلام(اسلامی که اصل و فروع و اول و آخر آن همه علم و دانش است)دور میباشد کنار بزند،و آنچه با سایر آیات قرآن و منابع اصیل حدیث اسلامی سازگار است انتخاب کند،معنی اجتهاد و تخصص نیز چیزی جز این نیست."