خلاصه ماشینی:
"اما چرا بازیگران سیاسی در ایران کمتر از هنر،علم و فن بهرهوری توامان و همزمان از این دو کارت برخوردارند؟چرا احزاب سیاسی ما از فقر خاصیت"جمعیتشدگی"و خصیصه"به رسمیت شناختن" (دوژوره و یا دوفاکتو)یکدیگر رنج میبرند؟چرا رقابتهای سیاسی در جامعه ما،عمدتا یا تولیدکننده"آنارشی" هستند و یا باز تولیدکننده"استبداد"؟چرا احزاب سیاسی ما،عمدتا خود بر سازنده نظام توتالیتر کوچک در متن و بطن نظام توتالیتر بزرگتر بودهاند؟چرا روایت"نقد"در میان بازیگران سیاسی ما اغلب رنگ و بوی"جنگ با شمشیرهای برکشیده از نیام"و نه"جنگ با کلام"داشته؟و در یک کلام،چرا بعد از گذشت یک سده از تجربه بازی سیاسی در میان ایرانیان،بازیگران عرصه سیاست این مرز و بوم کماکان نتوانستهاند خوی استبداد را از خود دور سازند،خود را به فرهنگ آزادگی و نقدپذیری بیارایند و در پرتو این آزادگی و نقدپذیری به یک جغرافیای مشترک گفتمانی دست یابند؟ در یک تامل آسیبشناختی،میتوان پاسخ این پرسشها را در علل و عوامل زیر جستوجو کرد: 1.
آنان هنوز نیاموختهاند که به جای نابود ساختن یکدیگر،دیدگاهها،نظریهها و اندیشههای خویش و دیگران را مورد نقادی و ارزشیابی قرار دهند و بکوشند در این مسیر،به آرایی شایستهتر و کارآمدتر دست یابند که زمینه مساعدی را برای رشد استعدادها و فعلیت یافتن امکانات بالقوه فراهم میآورد؛این یعنی گفتوگوی میان احزاب و بازیگران سیاسی،یعنی اعتدال سیاسی.
5. تعریف سیاست به مثابه تسابق برای کسب قدرت و منفعت:گفتمان مسلط در میان احزاب و گروههای سیاسی جامعه ما،در طول یک صد سال گذشته همواره سیاست را به مثابه علم قدرت و حکومت تعریف کرده است.
ازاینرو،بازیگران عرصه سیاست در این مرز و بوم،همواره فتح قدرت را هدف خود قرار داده و در راه نیل به این هدف بهره بردن از هر ابزاری را برای حذف و طرد حریف و رقیب مجاز دانستهاند."