خلاصه ماشینی:
"در تمام طول مدتی که شعرای برجسته این نسل،امثال اخوان ثالث و شاملو به طرف تم یاس میرفتند،تنها اقلیتی بودند که چنین نبودند و سیاوش کسرایی یکی از آنها بود.
"01 توجه داشته باشیم شعر سیاسی و اجتماعی ایران(در دوران جدید)که از روزگار مشروطه به این سو شکل گرفته بود،از چهرههای معتبر و تاثیر فراوانی برخوردار بود،زیرا ایران به سوی دنیای نو گامهایی برداشته بود و دگرگونی در اندیشهها،دگرگونی در شعر و ادبیات را نیز در پی داشت.
اما این که میگویند شعر نباید هرگز شعار باشد،آیا از آنجا نیست که شعر شدن شعار را با انتقال خام شعار در درون شعر اشتباه میکنند؟ و خطر آنکه با پیشگیری از ورود شعارهای درست در شعر،راه شعارهای تخدیرکننده و به بنبست کشاننده آدمی را باز میکنند؟"5بهتر است این نکته را هم مدنظر داشته باشیم که برخی شاعران، توانایی جسمی و روحی پیوستن به گروههای چریکی را نداشتند یا وجودشان بیشتر با هنر و ادبیات درآمیخته بود تا سیاست،ولی نسبت به جانفشانی مبارزان و چریکها احساس همدری و صمیمیت داشتند و از سرودههای ستایشآمیز دریغ نمیکردند،چنانکه شاملو میگفت:"ما بی چرا زندگانیم،آنان به چرا مرگ خود آگاهانند.
حساسیت فراوانی ایجاد شده بود،تا آنجا که مجموعه شعر"ما روی زمین هستیم"از احمد رضا احمدی در سال 2531 در چاپخانه توقیف شد!اما در دهه 05 شعرهای چریکی ماندگارتر و خاطرهانگیزتری همچون "در کوچه باغهای نیشابور"از شفیعی کدکنی و "ابراهیم در آتش"از شاملو منتشر شد،در مجموعه اخیر با صراحت از یک چریک ستایش شده بود."