چکیده:
امروزه، مدیریت دانش را ابزاری قدرتمند برای دستیابی به مزیتهای رقابتی و مدیریت داراییهای دانشی آشکار و پنهان سازمانها میدانند. دانشگاهها نیز در مقام سازمانهای تولید، رشد، و اشاعه دانش می توانند از آن بهره گیرند. برای اعمال مدیریت دانش بهصورت اثربخش، امکان سنجی پیاده سازی آن اهمیت بسزایی دارد. در پژوهشی که گزارش آن را میخوانید، آمادگی دانشگاه اصفهان از لحاظ فرهنگ و عوامل انسانی، ساختار و فرایندها، و زیرساخت فنی برای پیادهسازی مدیریت دانش بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش را 135 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان تشکیل دادهاند که طی سالهای 84- 86 در این دانشگاه مجری طرح پژوهشی بودهاند. داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه ای گردآوری شده که الگوی آن پرسشنامه هربرت رمپرساد است. یافتهها حاکی از آن است که دانشگاه اصفهان از لحاظ زیرساخت فناوری اطلاعات آمادگیاش برای پیادهسازی مدیریت دانش بیشتر از ساختار و فرایندهای سازمانی و فرهنگ و عوامل انسانی است.
خلاصه ماشینی:
"ما در این تحقیق پرسیدهایم آیا اعضای هیئت علمی مجری طرحهای پژوهشی دردانشگاه اصفهان این دانشگاه را دارای آمادگی برای پیادهسازی سیستم مدیریت دانشمیدانند یا خیر؟این سؤال را در قالب سه سؤال فرعی مطرح ساختهایم که وضعیت1)فرهنگ و عوامل انسانی،2)ساختار و فرایندهای اداری،و 3)فناوری اطلاعات را برایپیادهسازی سیستم مدیریت دانش در دانشگاه اصفهان مورد پرسش قرار دادهاند.
سؤال فرعی دوم پژوهش آن بود که«آیا عامل ساختار و فرایندها برای پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاه اصفهان از دیداضای هیئت علمی مجری طح پژوهشی در وضعیت مطلوب قرار دارد»؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)یافتههای جدول 2 هم حاکیاز آن است که میزان t از مقدار بحرانی جدول در سطحخطای 5 درصد کوچکتر است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)ازآنجاکه ممکن بود تخصصها و مرتبۀ علمی پژوهشگران در دیدگاه ایشاندرخصوص وضعیت زیرساختهای مدیریت دانش تأثیرگذار باشد،دو سؤال فرعیپژوهش را به بررسی آن اختصاص دادیم و طی سؤال فرعی چهارم پژوهش پرسیدیمکه«آیا بین دیدگاه اعضای هیئت علمی مجری طرح پژوهشی در دانشگاه اصفهان دررشتههای علوم انسانی،علوم پایه و فنی و مهندسی در زمینۀ میزان آمادگی دانشگاه اصفهانبرای پیادهسازی مدیریت دانش،تفاوت معنیدار وجود دارد؟».
در تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه بهمنظور پاسخ به این سؤال اصلی پژوهش(آیادانشگاه اصفهان از دیدگاه اعضای هیئت علمی مجری طرحهای پژوهشی،آمادگی لازمبرای پیادهسازی مدیریت دانش را دارد؟)از آزمون تحلیل واریانس مطابق جدول 7استفاده کردیم و به این دریافت رسیدیم که بهطور کلی میزان آمادگی دانشگاه اصفهاندر ابعاد«فرهنگ و عوامل انسانی»،«ساختار و فرایندها»و«زیرساخت فناوری اطلاعات»برای پیادهسازی مدیریت دانش کمتر از حد متوسط است و دانشگاه آمادگی لازم برایپیادهسازی مدیریت دانش را ندارد؛زیرا دادههای جدول 7 نشان میدهند که میزان t محاسبه شده در سطح خطای 5 درصد،کوچکتر از مقدار بحرانی جدول است."