چکیده:
هدف این مقاله بررسی میزان انطباق کتابخانه های مرکزی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سطح شهر تهران با ویژگی های سازمان یادگیرنده می باشد. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان با مدرک لیسانس و بالاتر کتابخانه های مزبور تشکیل می دهند. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت بوده است. نتایج حاصل از آزمون دوجملهای نشان داد که کتابخانههای مزبور ویژگیهای سازمان یادگیرنده را ندارند و این کتابخانهها یادگیرنده نیستند. و در نهایت، پیشنهاداتی جهت افزایش میزان یادگیرندگی سازمانی در این کتابخانهها ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"*یادگیری سازمانی در کتابخانه؛گزارشی از کتابخانههای مرکزی دانشگاهی در تهران المیرا جنوی-صدیقه محمد اسماعیل-طاهر روشندلاربطانی *چکیده {IBهدف این مقاله بررسی میزان انطباق کتابخانههای مرکزیدانشگاههای وابسته به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری سطحشهر تهران با ویژگیهای سازمان یادگیرنده میباشد.
در این میان،کتابخانههای دانشگاهی نیز که سازمانی خدماتی محسوب میشوند،برایارائۀ خدمات بهتر و نهادینه کردن نوآوری و تغییرت در ساختار خود باید ویژگیهای یکسازمان یادگیرنده را دارا باشند،چرا که محیط متفاوت کنونی کتابخانههای دانشگاهی را باطیف گستردهای از مخاطبان و بالطبع نیازهای اطلاعاتی متنوعی روبهرو ساخته است و نیزظهور فناوریهای نوین اطلاعاتی به عنوان یک چالش برای کتابخانهها در پاسخگویی به نیازاطلاعاتی کاربران محسوب میشوند.
بدین منظور تحقیق حاضربر آن است که به بررسی وضعیت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری سطح شهر تهران از حیث دارا بودن ویژگیهای سازمان یادگیرنده بپردازد.
جامعۀ آماری این تحقیق را مدیران و کارکنان کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دابستهبه وزارت علوم،تحقیقات و فناوری سطح شهر تهران با مدرک لیسانس و بالاتر تشکیلمیدهند،که تعداد آنها 235 نفر بوده است.
در(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونهکه از جدول 1 برمیآید از آنجاکه در مورد چشمانداز مشترک،سطح معنیداریکوچکتر از میزان خطای آزمون بوده و احتمال مشاهدهشده بزرگتر از احتمال آزموناست؛میتوان گفت چشمانداز مشترک در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته بهوزارت علوم،تحقیقات و فناوری سطح شهر تهران وجود دارد،ولی قابلیتهای فردی،یادگیری جمعی،تفکر سیستمی و الگوهای ذهنی در ساختار کتابخانههای مزبورد در سطحپایینی قرار دارد.
باتوجهبه نتایج این آزمون میتوان ادعا کرد که میزان یادگیرندگی سازمانی در کتابخانههای مرکزیدانشگاههای وابسته به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری سطح شهر تهران پایین است واین کتابخانهها یادگیرنده نیستند."