چکیده:
بررسی نگرش دانشجویان مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در باره تاثیر اینترنت بر تسهیل یادگیری در دروس عملی. روش گردآوری و تحلیل داده ها: ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه (27 سوال) است که بین 56 دانشجو توزیع شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون کای اسکوئر) انجام شده است. برای مشخص کردن معنی داری تاثیر اینترنت در تسهیل یادگیری و فهم بهتر هر یک از دروس عملی مورد توجه در پژوهش (مرجعشناسی، سازماندهی منابع، کارآموزی و مجموعه سازی) از آزمون مجذور خی استفاده شده است . یافته ها: پرکاربردترین ابزارهای اینترنتی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان مورد بررسی، موتورهای جستوجو با 4/21 درصد و کتابخانه های دیجیتال و پایگاههای اطلاعاتی هر کدام با 9/17 بوده اند. نتیجه گیری: از دیدگاه دانشجویان مورد آزمون، تاثیرگذارترین ویژگی های اینترنت در فرایند یادگیری بهترتیب رتبه بندی، رفع نیازهای اطلاعاتی، افزایش روزآمدی، افزایش سرعت، افزایش دانش حرفه ای و صرفه جویی در زمان بوده است. یافته ها نشان داد استفاده از اینترنت در تسهیل یادگیری و فهم بهتر هر یک از دروس عملی فوق تاثیر به سزا داشته است.
خلاصه ماشینی:
دانشجویان کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در مورد تأثیر اینترنت بر تسهیل یادگیری شان در دروس عملی چه می گویند؟ رضا تاج آبادی | علیرضا اسفندیاری مقدم چکیده هدف بررسی نگرش دانشجویان مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک درباره تأثیر اینترنت بر تسهیل یادگیری در دروسعملیروش رویکرد پژوهش ابزار گردآوری دادهها پرسش نامه (۲۷) سؤال است که بین ۵۶ دانشجو توزیع شده است تجزیه و تحلیل داده ها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون) کای اسکوئر) انجام شده است.
موحد محمدی (۱۳۸۱ ، ص ۷۱۷)، در مقاله ای با عنوان «الگوی استفاده از اینترنت توسط دانشجویان دانشکده های کشاورزی ایران به منظور تعیین نقش شبکه اطلاع رسانی و وب در فعالیت های آموزشی - پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده های کشاورزی دانشگاههای تهران تربیت مدرس شیراز و صنعتی اصفهان دریافت که استفاده از اینترنت در تسهیل یادگیری بهبود فعالیتهای درسی بهبود کیفیت پژوهش افزایش علاقه به یادگیری افزایش علاقه به پژوهش و دسترسی سریع به اطلاعات مؤثر بوده است.
محمدی زاده (۱۳۸۵)، در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «بررسی رابطه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و یادگیری در دانشجویان آموزشکده های فنی و حرفه ای شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری و پرسشنامه دریافت که با ۹۵ درصد اطمینان بین میزان استفاده از اینترنت و کامپیوتر با پیشرفت تحصیلی و تسلط به زبان انگلیسی و افزایش علاقه و انگیزه دانشجویان در فعالیتهای پژوهشی آنها رابطه وجود دارد و همچنین افزایش استفاده از اینترنت و کامپیوتر در آموزش، جایگزین سایر وسایل کمک آموزشی شده است.