خلاصه ماشینی:
"همچنین سایر موارد دیگری که به حوزه بهکارگیری منابع مالی، انسانی و فیزیکی، روشهای تربیت و ارتقای حرفهای معلمان و فرآیند برنامهریزی درسی مربوط میشود، در این حیطه قرار دارد اما آنچه از همه مهمتر است و به نوعی محیط بر بخش آموزش و پرورش و نظام مربوط به آن بوده، نظام فلسفی آموزشی و پرورش است که طی آن، رویکردهای نظری ناظر بر آرمانها، اهداف، روشها، نتایج و دستاوردهای آن تعیین میشود.
اینکه کارکردهای اصلی بخش آموزش و پرورش به صورت یکسان و در قالب حوزههای برابر دسترسی، عدالت، کیفیت، کارآیی و اثربخشی مورد نظر و پیگیری تمام برنامهریزان و سیاستگذاران بخش آموزش بوده امری بدیهی است اما تعریف و عملیاتی کردن هر یک از این موارد با توجه به ویژگیهای خاص هر جامعه و هویت ملی و دینی هر کشور نقطه افتراق نظامهای آموزشی است که از نظام فلسفی آموزش و پرورش نشأت میگیرد.
در نظام اجرایی، تغییر و اصلاح و نوآوری برگرفته از ماهیت پویای آموزش و پرورش است که به ارتقای نظام منجر میشود و در اثر آن اهداف تعریف شده برای دسترسی، عدالت، کیفیت، کارآیی و اثربخشی به نحو مطلوبتر، دست یافتنیتر و با صرفهتر تحقق مییابد و در خدمت نظام کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قرار میگیرد.
در نتیجه، مهمترین عامل در برنامهریزی تحولی در آموزش و پرورش، استقرار یک نظام فلسفی متناسب با ویژگیها و شرایط کشور است تا بتواند با در برگرفتن سایر عوامل از جمله تغییر، اصلاح، نوآوری و ارتقای نظام آموزشی و تأثیرگذاری و تأثیر پذیری بر هر یک از آنها زمینههای ایجاد تحول در آموزش و پرورش را فراهمآورد."