خلاصه ماشینی:
"حال دو سؤال مطرحاست آیا امکان تأسیس فرا اخلاق دینی وجود دارد؟وآیا در نظرات اخلاقی هم میتوان چنین کرد؟ دکتر جوادی معتقد بود اگر مقید کردن فلسفه بهقیود اسلامی و مسیحی را نپذیریم،فلسفه اخلاقدینی که فرع بر آن است منتفی است.
از نظر دکتر جوادی که تأسیس فلسفه اخلاقاسلامی را ممکن میداند نباید گمان کرد که اخلاقارسطویی،معطوف به امور دنیایی است خصوصااینکه ارسطو تنها در کتاب اول خویش این رویکرد رادارد و همانطور که«یگر»-ارسطوشناس شهیرآلمانی-اشاره میکند ارسطو بیشتر اهل تأمل،شهودو مراقبه است.
مثلا مسیحیان،داستانابراهیم(ع)را یک امتحان میدانند و نه یک دستور،یا دراسلام این مبنا مطرح است که الزام عقلی نمیتواند با الزامدینی تعارض داشته باشد و اگر چنین بود باید در یکی ازدو الزام تأمل کرد؛اما در هر حال نباید عقل را کنار گذاردخصوصا اگر ایمانگرایی مسیحی را قبول نداشته باشیم،یا عقل را در ساحت نظر بکار گرفته باشیم."