خلاصه ماشینی:
"یعنی مادام که آموزنده هدفی روشن از آنچه باید فرا بگیرد نداشته باشدطبیعتا نسبت به آموزش آن مطالب احساس مسئولیت و تعهد کافینخواهد کرد وقتی با این بینش به کتابهای درسی زبان انگلیسی وشیوه تدریس آن نگاه کنیم درمییابیم که برای نیل به مقصود فوق درتألیف و تدریس آنها باید تحولاتی بنیادی صورت گیرد.
2-بجز درسهای اول،دوم و سوم بقیه متون کتاب تقریبا همهاز میان مطالب علمی برگزیده علمی شدهاند به نحویکه کتاب فعلی زبان سالاول نظری بیشتر مناسب تدریس برای رشتههای تجربی است.
3-کتاب از حیث تمرینات دستوری نیز نارسائیها واشکالاتی دارد به جای آغاز چند تمرین پراکنده کتاب میتوانستبصورتی منظم و گسترده به طرح تمریناتی همآهنگ راجع بمطالبدستوری دوره راهنمائی بپردازد و بدین ترتیب با توجه به اینکه شاگردسال اول نظری از یک دورههایی به دورهای جدید وارد شود این تمریناتمیتواند با فراگرفتن حجم معینی از کتاب دانستههای پیشین دانشآموزرا بار دیگر فرا بخواند تا زمینهای مطلوب و مساعد برای آموزش موادجدید دستوری و واژگانی فراهم آید."