خلاصه ماشینی:
"کاملترین فهرستی که در این رابطه تاکنون ارائه شده حدود 90 عاملرا برمیشمارد4که بسیاری از آنها مربوط به شخص زبانآموز است واز آن جمله میتوان:هوش،شخصیت زبانآموز،هدف او از یادگیریزبان خارجی،زن یا مرد بودن او،محیط اجتماعی او،محیط کلاس،نگرش به زبان خارجی،آشنایی قبلی با زبانهای خارجی دیگر،قضاوت در مورد کیفیت تدریس5را نام برد.
آنچه در این جدول استعداد نامیده شده در واقع متشکل استاز: 1-توانایی تشخیص اصوات زبان 2-قدرت به خاطر سپردن واژهها و شکل کلمات دستوری 3-درک مفهوم دستوری زبان نکتهای که در اطلاعات آماری کتاب فوق بسیار جالب توجهبه نظر میرسد،برابری دو عامل انگیزه و استعداد است و مسلمابه همین دلیل در تعلیم و تربیت نوین برانگیختن انگیزهها بسیار مهماست.
برای تسلط بر تلفظ زبان خارجی،زبانآموز باید در مرحلۀ اولبه تشخیص دادن اصوات آن زبان عادت کند؛زیرا اغلب زبانها از نظرنظام صوتی متفاوتند و زبانآموزی که در زبان خارجی مورد مطالعهاشبا صوتی برخورد میکند که در زبان مادریش وجود ندارد-یا با آنتفاوت کمی دارد-بلافاصله آن صوت را با یکی از اصوات زبانمادری خود تطبیق مینماید.
روش قدیمی لیستهای طویل«لغت و معنی»حتی اگرتا حدی به فراگیری کلمات کمک کند این عیب اساسی را دارد کهواژههای بخاطر سپرده شده کاربرد عملی برای زبانآموز نخواهندداشت و در موقعیتی که زبانآموز ملزم به استفاده از آنهاست ازبه یاد آوردن کلمات مناسب برای مطلب مورد نظر خود عاجز خواهدماند.
اما در مورد نکاتدستوری زبان خارجی شناخت قواعد،بخصوص برای بزرگسالان،لازم است زیرا زبانآموز بزرگسال معمولا به دانستن قواعد تمایلنشان میدهد و با تکیه بر هوش خود و تطابق دستور زبان مادری با بقیه از صفحه 15 دستور زبان خارجی سریعتر میتواند آنها را درک نماید."