خلاصه ماشینی:
"معلمان عموما بر این عقیده بوده وهستند که با دیکته میتوان به آسانی توانائیدانشآموز را در هجی کردن درست لغات زبانمادری یا زبان خارجی سنجید.
با دیدی اینچنین معلم متنی را به قطعههای بسیار کوچکتقسیم میکند و آنها را به آهستگی بدون در نظرگرفتن سرعت طبیعی کلام چندبار میخواند تادانشآموزان با داشتن فرصت کافی لغاتمورد نظر را بنویسند.
اگر تنهادرست نوشتن املاء لغات مورد نظر نباشد،بایدقطعهای بلند برای دیکته انتخاب کنیم تا حافظهکوتاهمدت دانشآموز را تحریک کند.
انتخاب نوع حرکتبستگی به اهداف آزمایش دارد،مثلا اگر هدفآزمون سنجش آمادگی دانشآموزان برایدرک کلام شفاهی در شرائط طبیعی باشد،دیکته همراه با سروصدا شیوه مطلوبی استاما چنانچه مقصود آزمون ارزیابی توانائیدانشآموزان در درک شفاهی با کارآئی زبانیآنان در سطوح مختلف باشد دیکته استانداردروش بسیار مناسبی است.
سرانجام معلم یکبار دیگر متن را باسرعت طبیعی با مکثهای لازم برای بیانشفاهی،اداد میکند و از دانشآموزان میخواهدنوشتههایشان را در خلال این قرائت سوم مرورکرده و اشتباهات خود را تصحیح نمایند.
برای حصول به این هدف(1)باید طول دیکته متناسب با هدف مورد نظرباشد و بعلاوه،متنی مستقل باشد که برای فهمآن نیازی به مطالب قبل و بعد آن نباشد(2)متندیکته مرجحا متنی همسنگ متون درسی ومعلومات دانشآموز باشد و نه عین متن کتاب(3)سرعت قرائت دیکته حتی الامکانهماهنگ با روال طبیعی کلام باشد(4)متن بارعایت وقفههای مربوط و مکثهای متناسبقرائت شود(5)هر متن سه بار با روش خاصادا گردد و(6)بخصوص باید توجه داشت که،برخلاف سنتهای گذشته،سنجش توانائیهجی کردن هدف بسیار فرعی تلقی میشود ولذا این جنبه کار در امر نمرهگذاری نقشچندان مهمی را ایفا نمیکند."