خلاصه ماشینی:
"حتی در پارهای مدارس،آزمایشگاه زبان عملا در گوشهای بلا استفاده افتاده و«خاکمیخورد»:علل این بازدهی نسبتا کماز یک سرمایهگذاری نسبتا زیادمتعدد و گوناگون است که خود موضوع گفتاری جداگانهایست.
اینطور به نظرمیرسد که عموما آزمایشگاه زبان را جائی برای«تمرین و تصحیح»تلفظ زبان خارجی میدانند و پس در صورتیکه از آزمایشگاه زبانمیتوان در تدریس و تمرین بسیاری از مهارتهای زبانی دیگر بهرهجست.
آنهابخصوص با توجه به فوریتی که مهارت خواندن برای محصلانشاندارد،برای تدریس و تمرین این مهارت از آزمایشگاه زبان استفادهفراوان میکنند.
با توجه به اینکه در شرایط فعلی جامعه ما و بارقت و امکاناتی که مدارس در اختیار دارند،آموزش مهارت خواندنعموما مهمترین و عملیترین مهارتهای زبانهای خارجی است.
لذامیارزد که معلمانی که در محل تدریس خود آزمایشگاه زبانی در اختیاردارند به توصیهها و شیوههای استفاده از آزمایشگاه زبان مخصوصا درآموزش مهارت خواندن،که در این مقاله آمده است بیندیشند وحتی المقدور آنچه را که ز این توصیهها و شیوهها مناسب مییابند بکاربندند."