خلاصه ماشینی:
"بررسی مقایسهای ارتباط تشخیص وکاربرد ساختار متن در هنگامخواندن و تأثیر آن بر میزان درک مطلب مقاله حاصل از پایاننامه: نام دانشجو:سعید کتابی استاد راهنما:دکتر سید علی میرعمادی استاد مشاور:دکتر محمد دبیر مقدم دانشگاه تربیت مدرس با توجه به نقش عمده و اساسی خواندن reading و درکمطلب،همواره برای دستاندرکاران امر آموزش زبان انگلیسی اینسؤال مطرح بوده است که علت و یا علل موفقیت پارهای از فراگیراندر زمینه«درک مطلب»چیست؟فراگیران از خود میپرسند:چرا میزاندرک مطلب عدهای در سطح بالاتری قرار دارد و اصولا چگونهمیتوان به حد مطلوب درک مطلب دست یافت و معلمین و استادانبدنبال عواملی هستند که موجب اختلاف میزان درک مطلب در بینفراگیران میشود.
ه محور عمده بحث حاضر بشرح زیر است: 1-آیا تشخیص ساختار متن ارتباطی با میزان درک مطلبدارد؟به عبارت دیگر آیا یکی از علل تفاوتهای بین فراگیران قوی وضعیف در خواندن،میتواند به این باشد که فراگیر قوی میتواند باایجاد ارتباط بین اجزای مختلف متن،ساختار کلی متن را تشخیصدهد(حتی اگر کلمات،عبارات و یا جملاتی از متن برای او نامفهومنباشد و یا حذف شده باشد)و در مقابل فراگیر ضعیف،با اینکه ظاهرادر شناخت کلمات و جملات به طور مجزا و انفرادی مشکلی ندارد،اماچون از عهده ارتباط بین اجزاء مختلف متن برنمیآید،لاجرم کل متنبرای او نامفهوم باقی میماند؟ 2-آیا تأثیر کلمات راهنما signal (کلماتی که به طورصریح به روابط موجود در متن اشاره دارند،نظیر اول،دوم،برایمثال،برعکس،بعلاوه از طرف دیگر و...
اگربتوان دیگر استراتژیها را نیز جستجو و پیدا کرد،در آن صورتمیتوان بدنبال راههائی برای تدریس آنها به دانشجویان ضعیف بود کهاین خود بار عمدهای از مشکلات این دسته را در مورد خواندن حلمیکند."