چکیده:
دین مزدایی همانند دیگر ادیان بر تداوم نسل از طریق ازدواج تاکید فراوان دارد. این دین در مقوله ازدواج، ارزش و حقوق نسبتا برابری برای مرد و زن قائل است و در پاره ای از احکام حقوقی دینی، زن را همسنگ مرد دانسته است. شروط ضمن عقد در این دین از این قراراند: مزدایی بودن، بلوغ سنی، خالی بودن طرفین از موانع ازدواج، سلامت، رضایت طرفین و حضور یک موبد و هفت یا در صورت عدم امکان، دو شاهد. این دین پیوند ازدواج را صرفا به رضایت والدین منوط نمی داند و از نظر آن، زنا باعث انحراف فرد، سستی خانواده و بی ثباتی جامعه می گردد. از این رو، این عمل به شدت منع شده و برای آن مجازاتهای سختی در نظر گرفته اند. طلاق نیز از دیدگاه این دین عملی ناشایست تلقی می شود و تنها به دلایلی چون زنا، نازا بودن و درست انجام ندادن وظایف زناشویی، ممکن است با مراجعه به دادگاه انجام شود. در دین مزدایی ازدواج یک فریضه است و در حقیقت نخستین تکلیف اجتماعی فرد پس از بلوغ به شمار می آید، زیرا از رهگذر تداوم و فزونی اشونان، نیکی در برابر بدی تقویت می شود.
Mazdaism، like other great religions، emphasizes the continuity of human generation through marriage. In this religion، men and women enjoy relatively equal rights، not only in their marriage but also in some other religious laws. In Mazdaism، the conditions of the marriage contract are as follows: being Mazdian، maturity، not having any forbidden conditions of marriage، healthiness، agreement of the both sides، presence of one priest and seven or at least two witnesses. Therefore، the consent of the bride's parents is not simply enough for a girl to marry. In Mazaism adultery is strongly forbidden and is followed by severe punishments، because it causes the individual distortion، family weakness and social corruption. From Mazdian point of view، divorce is an improper act and just on the condition of adultery، childlessness and not performing the husband and wife duties، it is permitted by the court. According to the Mazdian religion، marriage is a religious duty and in fact، it is the first social duty of a mature man or woman، because، through increasing Ashavans (righteous men and women)، the good will be strengthened and the evil will be defeated.
خلاصه ماشینی:
در اغلب موارد، احکام دینی زنان را مخاطب قرار نمی دهد و مسائل مربوط به ایشان به صورت غیر مستقیم و به واسطۀ مردان مطرح می شود، اما این امر در ادیان مختلف بسته به فرهنگ بستر آنها متفاوت است و به عبارت دیگر، دامنۀ این نابرابری ها در همۀ ادیان یکسان نیست .
وجدان زن آزاد است که بر اساس رأی و خرد و شناخت خود آنچه را بهتر می داند اختیار کند اما بنابر گواهی آثار مکتوب ، چنین به نظر می رسد که به تدریج از برابری جایگاه زن و مرد، چنان که در گاهان می آید، کاسته می شود و با فاصله گرفتن از متنهای کهن ، جنس مذکر بیشتر به چشم می آید و مقام و منزلت زن تنزل می یابد.
این آزادی عمل به اندازه ای بود که اگر دوشیزه ای می خواست حتی برخلاف میل والدین خود، با پسری زناشویی کند، پدر و مادر او نمی توانستند ازاین کار جلوگیری کنند و موبدان بدون رضایت والدین دختر نیز به تقاضای آنها برطبق قانون ترتیب اثر 1 می دادند.
در بحث از احکام ازدواج ، از موادی در آیین نامۀ احوال شخصیۀ زرتشتیان نیز استفاده شده است که عبارتند از: ماده ١٥: اجرای مراسم ازدواج مطابق مقررات دینی زرتشتیان ایران به وسیلۀ موبد و با حضور لااقل هفت نفر از مردان معتمد زرتشتی که کمتر از ٢٥ سال نداشته باشند، انجام می شود و با شنیدن اقرار رضایت از طرفین ، عقد ازدواج کامل می گردد.