خلاصه ماشینی:
"داستانی ساده واصیل،که نه با آرایهها و ادااصولهای نااصل خودنمایی میکند؛نه با نوآوریها صنعتگریهای تصنعی میخواهد گوی سبقتاز همگنان ببرد و پیداست برای نویسنده همین مهم است کهداستانش را با سادگی تمام و البته با زبانی راحت و روان و صناعتیمناسب داستان بنویسد؛و چند نفری آن را بخوانند .
»(ص 91) در داستان مرضیه گلابگیر،یا راویت«دنیا»-راوی رمان او-مرزمیان«واقعیت »و خیال چنان کمرنگ و حتی محو میشود که ایندخترک پانزده ساله،در کنار«سفیرهای اروپایی»و«مسئولان»و«مأموران سازمان ملل»،شاهد حی و حاضر اجرای آتشبس میانایران و عراق میشود و آن را عین یک گزارشگر اعزامی،با تمامجزئیات گزا رش میکند: «دیروز سازمان ملل تاریخ آتشبس را اعلام کرد.
همه حواسشان به دست دادن است وآن روز جنگ تمام میشود.
بنابراین،او در«روزهای پرالتهاب بمباران و موشکباران شهراصفهان»که زمان روایت داستان«دنیا»ست،پانزده ساله و همسن وسال راوی داستان است.
گرچه نویسنده از زبان راوی میگوید:«ازاینکه با داستانهایممقایسه شوم لجم میگیرد»(ص 82)؛و چهبسا جاهایی را تغییرداده باشد که شبیه زندگی خود و اطرافیانش نباشد؛اما واقعنماییداستان آن قدر هست که خواننده آن را عین یک گزارش عینیبخواند و باور کند.
مناما اگرچه«داستان»را از«سرگذشت»و خاطرهنویسی ویادداشت روزانه متفاوت میدانم،و میدانم که نویسنده تاتخیل اصیل و نیرومند نداشته باشد و آن را در داستانش بهکار نیندازد،«داستاننویس»نمیشود،اما بر این باورم که تاچیزی(چیزهایی)از تجربههای زیستی و زندگی شخصیاشدر داستان ندمد،داستانش«زنده»نمیشود.
حتی در جاهایی که نویسنده یادآور میشوددارد داستان مینویسد،و دنیای داستان،نه روی این زمین و زیرهمین آسمان،که«وسط زمین و آسمان است."