خلاصه ماشینی:
"کشتی بیسرنشینایبسن و زندگی لاله بهنام (به تصویر صفحه مراجعه شود)«کل بشریت در مسیر اشتباهی حرکت میکنند و این جهت اشتباه،تراژدی مردم طبقۀ متوسط اروپا در قرن نوزدهم است.
ایبسن بارها گفته است که شاعر به دنیا آمد و شاعر هم از دنیاخواهد رفت و مجموعۀ اشعارش همواره طرفداران خاص خود را یافتهاست.
اولین نمایشنامۀ دورۀ رئالیسم ایبسن،ستونهای جامعه(1877)است که با عروسکخانه(1879)،اشباح(1881)و دشمن مردم(1882)ادامه مییابد.
ایبسن در 1891،پس از 27 سال زندگی در تبعید خودخواسته،به نروژ بازمیگردد و به نگارش نمایشنامههای نمادینش میپردازد: استاد معمار(1892)،آیولف کوچک(1894)،جان گابریلبورکمان(1896)و وقتی ما مردگان برمیخیزیم(1899).
نمایشنامههای ایبسن بر پایۀ شناخت انساناز خود و جهان استوار است و اساسا بر بالا بردن قدرت تشخیصو تمایز بین حقیقت و کذب پافشاری دارد.
ایبسن به آسیبهایی میپردازد که پس از برداشتن نقاب آشکارمیشوند،در حالی که دیگر فرصت و موقعیت برای جبران گذشته،از دست رفته است.
این احساس مشترک باشخصیتهای روی صحنه،تماشاگران را متوجه زندگی مشقتبارخود ایشان میکند و عاملی است برای بازنگری در تواناییهایفردی خود؛توانایی در تصحیح رفتارها و ایجاد ارتباط معنویبا دیگران.
نمایشهای ایبسن مخالفت استفاده از معیارهای از پیش تعریفشدۀ قدیم برای تطبیق آنها بر زندگی جدید است.
ایبسن این تلاش را کاری در خور توان انسانمیدانست و معتقد بود که هیچ کس به جز خود فرد نمیتواند بهخویشتن کمک کند.
ایبسن به لذت زندگی میپردازد و همۀ کسانی را کهدر تعبیر درست معنای لذت کوتاهی کردهاند محکوم میکند.
ایبسن برای لذت ابعادی اخلاقی قائل میشود که در نتیجۀآن شور و شعف جایگزین یأس و دلمردگی در زندگی میگردد."