چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان بکارگیری و انتشار فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت ایران به طور عام و در بخش های منتخب به طور خاص و بر اساس مدل RAI و همچنین شناسایی و تبیین موانع بکارگیری این فناوری در صنعت کشور ما است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش تشکیل گروه خبرگان و جمع بندی نظرات آنان از یک سو و پیمایش شرکت های فعال از طریق مصاحبه تلفنی از سوی دیگر و راستی آزمایی نتایج دو روش و ترکیب آن ها با یکدیگر بوده است. نتایج حاصل از هر دو روش نشان می دهد که که انتشار فناوری اطلاعات در ایران هنوز به طور جدی به سطوح فعالیت و اثر نرسیده و در لایه های میانی سطح آمادگی است. موانع شناسایی شده نیز اغلب از جنس موانع کلان و ملی بوده و چالش های این سطح جدی تر از چالش های سطح خرد و سازمانی شناخته شد.
The primary goal of this research is determination of the diffusion situation of ICT in Iranian industries in general، and specifically in selected sectors based on RAI model and also identification and explanation of obstacles to adoption of the technology in the industries. The research method was a combination of an expert group study and a survey of companies by phone interview. The results of two methods were cross checked and combined. The outcome shows that ICT diffusion in Iranian industries did not reached Activity or Impact levels to a serious extent and is still in mediate levels of Readiness. Identified obstacles are often related to macro or national level and challenges of this level were more serious than challenges related to micro or organizational level.
خلاصه ماشینی:
"اخصهای عملیاتی سطح آمادگی: -دسترسی به رایانه -دسترسی به اینترنت و نحوه آن (ö þå ù wireless±,ADSL ,Dial uP) -استفاده از شبکه داخلی (LAN) -استفاده از WAN -استفاده از اینترانت -استفاده از اکسترانت -داشتن یا نداشتن پایگاه الکترونیک(وب سایت) -داشتن پست الکترونیک و استفاده مداوم از آن -وجود متخصصین فناوری اطلاعات در داخل سازمان -استفاده از متخصصان فناوری اطلاعات خارج سازمان -استفاده از نرمافزارهای عمومی -استفاده از نرمافزارهای تخصصی حوزه فعالیت -درصدی از درآمد سازمان که صرف سرمایهگذاری درفناوری اطلاعات میشود اخصهای عملیاتی سطح فعالیت: -استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه تولید -استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش مدیریت -استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیتهایبازاریابی -بکارگیری خرید اینترنتی -بکارگیری فروش اینترنتی -استفاده از بستههای نرمافزاری CRM -استفاده از بستههای نرمافزاری ERP -استفاده از بستههای نرمافزاری SCM -استفاده از پرداخت الکترونیک اخصهای عملیاتی سطح اثر: -درصد افزایش سرعت فرآیندهای تولید -درصد بهبود نظام کنترل کیفیت و کاهش موارد معیوب -درصد افزایش سرعت فرآیندهای مدیریت و تصمیمگیری -درصد افزایش فروش -درصد کاهش هزینهها -سطح تأثیر بروی جایگاه رقابتی &%01011FESG010G% -معیارهای انتخاب بخشهای موردمطالعه در این مطالعه،تعدادی از صنایع ایران که دارای اهمیتاقتصادی بیشتری نسبت به سایرین هستند،براساس 5 معیارزیر انتخاب شده و مورد مطالعه قرار میگیرند: -ارزش افزوده -ارزش تولید -تعداد سازمانها -تعداد شاغلین -توانمندساز بودن ICT براساس آمار موجود در کتاب اطلاعات آماری سال 1383ایران،مقادیر شاخصهای فوق برای صنایع مطرح در گروههای A تا K طبقهبندی نسخه سوم ISIC صنعت ایران محاسبه وبا روش ذیل به دست آمدهاند: -انتخاب براساس معیار ارزشافزوده در اولین گام،صنایع مختلف براساس ارزش افزوده مرتب وسه صنعت نخست انتخاب شدهاند(برمبنای تصمیم حاصلاز بحث میان گروه پژوهش،براساس هریک از دو شاخصنخست،3 صنعت و براساس هریک از شاخصهای بعدی 2صنعت انتخاب میشد)که نتایج در جدول 3 دیده میشود."