چکیده:
در این مقاله هدف اصلی بررسی ارتباط علی و معلولی میان شاخص های کارایی در حوزه علم و فناوری مورد استفاده بخش خصوصی صنعتی بر پایه کارت امتیازی متوازن می باشد. بررسی میزان حمایت سازمان های توسعه ای وزارت صنایع و معادن در توانمندسازی بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری بر اساس رویکرد کارت امتیازی در چهارجنبه بوده که در قدم اول شاخص های ارزیابی بر اساس مطالعات میدانی و در نهایت تهیه پرسشنامه هایی دوطرفه در این سازمان ها بدست آمده است. این شاخص ها در دسته هایی به نام موضوعات راهبردی در وجه مورد نظر گروه بندی و ارتباط اولیه مفهومی میان آنها ترسیم گردید. در قدم بعدی روابط بین هر یک از این موضوعات به کمک مفاهیم آماری اعتبارسنجی و در نهایت مسیرهای اجرایی اولویت بندی می گردند. این تحقیق به مدیران کمک می کند مدیریت شاخص های کلیدی در رسیدن به موفقیت را شناخته و مسیرهای بحرانی و نحوه غلبه بر مشکلات را مشخص کنند
The main of this paper، is determining relationship between science and technology performance indicators used by private sector industry based on balanced scorecard. Evaluation of support by development organizations in the Ministry of Industries and Mines of IRAN in empowering the private sector in domains of science and technology includes four dimensions that in the first step، evaluation indices derived based on field studies and ultimately bilateral questionnaires are created. These indicators are grouped into some categories named strategic issues of that field and then between them are drawn conceptual relationship. Next، relationships between each of these issues، by means of statistics concept، are being assessed in the form of a multi-agent structure and ultimately، executive paths are being determined. This research will help managers to understand managing key indicators of success and can identify critical paths and the way to overcome critical situations.
خلاصه ماشینی:
"لذا با برگزاری چند جلسه کارشناسی،مقرر گردید که چهاروجه رایج در کارت امتیازی متوازن که حوزههای مطرح شدهدر بالا را دربردارد به شرح زیر تعیین گردد: جنبه اول:توسعه منابع مالی جنبه دوم:مشتری(شامل حوزههای توسعه طرحهای جدیدفناوری منطبق با نیازهای روز بازار مصرف،ارتقای کیفیت ودستیابی به استانداردهای ملی و جهانی) جنبه سوم:فرآیندهای داخلی(شامل حوزههای فرآیندهوشمندسازی رقابتی،توسعه صادرات فناوری و ارتقایسطح همکاریهای بین بنگاهی در علوم پیشرفته) جنبه چهارم:رشد و یادگیری(شامل حوزههای توسعه منابعانسانی و توان مدیریتی،توسعه آموزش،تحقیقات وفناوریهای نوین) 3-2 ترسیم روابط علت و معلولی کارت امتیازی متوازن یک مدل علی و معلولی برای تعیینشاخصهایی که در سازمان پیشرو میباشند و یا اینکه سازماندر این شاخصها ضعیف عمل کرده است،تعریف میکند.
در این مقاله روش تحلیل مسیر با رویکرد کارت امتیازیمتوازن برای ارزیابی شش سازمان توسعهای در عملکرد حمایت از بخش خصوصی و تعیین روابط علی و معلولی بینشاخصهای تعریف شده،مورد استفاده قرار گرفته است.
این موارد عبارتند از: L 1 توسعه آموزش،تحقیقات و فناوریهای نوین و کاربردی I 2 :برونسپاری و حمایت از بخش خصوصی در راستای توانمندسازی I 2 :هوشمندسازی رقابتی جهت افزایش صادرات دانشمحور I 3 :بهبود و کاهش هزینهها C 1 :توسعه الگوهای بومی علمی و فناوری منطبق با نیازهای روز بازار C 2 :پیشرو در الگو در ارائه خدمات نوین فناوری همسو با جذب وایجاد وفاداری در مشتریان F 1 :افزایش حمایتهای مالی سازمان از توسعه دانشهای فناوریمحور در بخش خصوصی F 2 :افزایش درآمد در حوزه علمی و فناوری توسط بخش خصوصی (به تصویر صفحه مراجعه شود) -تحلیل نتایج و اعتبارسنجی روش پیشنهادی در وجه رشد و یادگیری،پنج شاخص در این تحقیق مورداستفاده قرار گرفته است."