چکیده:
در فلسفه نئوکانتی ارنست کاسیرر تلاش برجسته ای را در دوران جدید، برای طراحی فلسفه اسطوره شناسی به عنوان جزء مکمل فلسفه دین می یابیم. روشن ترین و جدیدترین تلقی او از اسطوره در جلد دوم فلسفه صور نمادین مطرح شده است . بر این اساس اسطوره همان صورت نمادین است که یگانگی کلمه با هستی و دال با مدلول را حفظ می کند. با این همه، اسطوره همچنان خود را در ساختار مهم در حال تکوینی تثبیت می کند و زیربنای دین را با استفاده از نمادها و نشانه های محسوس شکل می دهد و آنها را این گونه می شناساند . بنابراین، اسطوره و دین، ترجمان گرایش بنیادی نسبت به تکوین نمادین به شمار می آیند. به عبارت دیگر، آنها، اساس استعارهای را تشکیل میدهند که به طور همه جانبه، در تمام کارکرد نمادپردازی استقرار دارد. در این مقاله، ماهیت اسطوره و خصوصیات اندیشه ای اسطوره- دینی و نقش زمان و مکان در روند تکامل اسطوره شناسی بررسی می شود و از ارتباط مستحکم اسطوره با زبان سخن به میان می آید و در پایان نیز به پیوند اسطوره و دین اشاره می شود.
In modern times، the Neo-Kantian philosophy of Ernst Cassirer is the most significant attempt to construct a philosophy of myth as an integral part of the philosophy of religion. His most elaborated definition of myth can be found in the second volume of his Philosophy of Symbolic Forms. According to this book، myth is a symbolic form that maintains unity of the word and being، the signifier and the signified، it yet still retains itself in the developing structure and، by the use of symbols and signs، it shapes the foundation of religion. Myth and religion، therefore، represent the fundamental tendency toward symbolic formation. In other words، they constitute the basis of a metaphor that lies at the heart of all forms of symbolic function. This essay surveys the nature of myth، the characteristics of mythic–religious though and the role of time and place in the development of the mythology. It also deals with the relation between language and myth and tries to give an account of the interrelationship between myth and religion.
خلاصه ماشینی:
کاسیرر در این کتاب نه فقط بیش از نیم قرن تحقیقـات خـود دربـارٔە زبان ، علم ، اسطوره و دین را خلاصه کرد، بلکه برای نخستین بار نقش تعیین کننده ای را که صور نمادین در عرصۀ هنر و علوم اجتماعی بازی می کند، نیز به تفصیل کامل نـشان داد.
وی از یک سو چون استادش عقیده دارد که ذهن مـا اشـیاء را بر ادراک خود منطبق می کند و بر این اساس می خواهـد بدانـد کـه اساسـی تـرین اشـکال نمادین که ذهن انسان جهان را در قالب آن اشکال می تواند بشناسد، کدام اند؟ از این رو بـه بررسی و تحلیل کنش رمز( نماد) در اشکال مختلف فرهنگ ، اسطوره و دین ، اندیشۀ علمی که معرف تکامل تدریجی شناخت بشراست ، می پردازد.
او در عین حال از کشفیات علوم طبیعـی و علـوم اجتماعی که در آن مداخله می کنند، دو هدف را در نظر می گیرد: نخست آن که مـی خواهـد از همۀ عواقب و نتایج عقلی و منطقی مترتب بر فلسفه کانت و انقلابی که او در تفکـر بـه وجود آورد، استفاده کند و دیگر این که در حاشیۀ فلسفۀ هگل و تفاسـیر گونـاگونی کـه از تاریخ در دست است ، مکتب جدید «انسان شناسی » را به وجود آورد کـه در آن ، انـسان بـه عنوان «حیوان نمادین » تعریف شود.
2. Cassirer, Ernst, The Philosophy of Symbolic Forms: Volume, Two: Mythical Thought, Ralph Manheim (trans.
Cassirer, Ernst, The Philosophy of Symbolic Forms: Volume, Three: The Phenomenology of Knowledge, Ralph Manheim (trans.