چکیده:
شناخت شرایط فرهنگی جامعه و کاربرد آن در آموزش هنر
زهرا رهبرنیا
عضو هیات علمی گروه
ارتباط تصویری دانشگاه الزهرا
این مقاله با تشریح اهداف آموزش هنر و دستهبند یآن در دو بخش اصلی به علت یابی برو زکاستیها و
ارائه راه حل میپردازد.
بخش اولیه و پایه آموزش دانشگاهی شامل روشهای اجرا یآثار هنری مورد بحث مستقیم این مقاله
نیست. هر چند که به آن اشاره شده است. موضوع اصلی مورد بحث بخش محتوایی و نظر یآموزش
دانشگاهی هنر با تکیه بر مسائل اجتماعی و فرهنگی است که نیاز به تحقیق و سپ سآموزش تجزیه و
تحلیلها و تشخیص قدرت و ضعفها را د رآثار دارد تا رشد سریعتری را برای دانشجویان پدی دآورد.
نیاز به ابزار پیشرفته اطلاع رسانی برای پیشرفت و گسترش اهداف پژوهشی و جدا نشدن از هنر دنیا
سبب میشود تا مراکز دانشگاهی به گونهای مستمر در صدد تجهیز امکانات ب رآ یند و با تقویت
ابعاد پژوهشی و علمی استادان و دانشجویان به رشد کیف یآموزش کمک کنند.
بیتردید تامین امکانات بالاء نیل به اهداف پژوهشی و در ننیجه برای پربا رکردن کلاسهای درس کافی
نیست و نیاز به پژوهشهای علمی متکی بر واقعیتهای همین جامعه را دارد تا آموزشهای لازم برای خدمات
رسانی به مرد مانجام شود. این امر در صورتی تحقق مییابد که آموزش تفکیک خوب و بد د رآثار هنری
با توجه به هدف و مخاطب معقول واقعی به صراحت. روشنی وآشکار انجام گیرد. در چنین شرایشی
جایگاه هنر برای موفقیت در جشنوارههای بینالمللی, از هنر برای ارتقاء دید هنری و فرهنگی مردم جدا
میشود و با رعایت شرایط مخاطبان مختلف و منتضاوت, روال با ثباتی را طی میکند. در نتیجه آموزش
دانشگاهی هنر نی ز از تناقضهای موجود رهایی مییابد.
در هنرها یکاربردی بیش از دیگر شاخهها بیهدفی و یا عدم تطابق نتیجه اثر با هدف مشهود است.
بنابراین استادان هنر نباید بدون در نظر گرفتن اهداف نهایی و بدون مک زدن این تطابق به تدریس
معیارها و ضوابط واصول پپردازند. چرا که در چنین وضعی معیاری وجود نخواهد داشت و سلیقههای
شخصی جانشین اصول میشوند. متاسفانه کمترین تحقیق قابل توجه, مستند و علمی معتبری در زمینه
هنرهای کاربردی انجام شده است. تا به کارگیری نتیجهاش د رکلاسهای درس, دانشجویان را با
واقعیتهای موجود در جامعه آشنا و برای کار و خدمت به همین جامعه آماده کند.
بیتردید ضوابط اجرا ی آزمایش و ارزیابی هر یک از شاخههای هن راز قبیل هنرهای تجسمی, هنرهای
نمایشی, هنرهای صنعتی و دیگر هنرها ی کاربردی مفاهی مگوناگونی دارد که با بررسی و ارزیابی مستقل و
مقایسهای علمی میتوان به نتایج قابل بهرهبرداری دست پیدا کرد. با پژوهشی گسترده پیرامون بررسی فراگرد ارتباط از نظر در نهایت به بررسی بازخورد یا پسفرست مخاطب منجر خواهد شد و تحلیل
آن واکلش و پسفرست. لازمه درک ضعف و قوت هر ارتباطی است.
پس ضرورت ایجاد شرایط مساعد برای این موفقیت با محکهای واقعی و منطیق بآ فرهنگ جامعهمان
ایجاب میکندتا با پذیرفتن ننایج ناشی از پژوهشهای علمی و معتبر در جامعه و با علاقهها و سلیقههای
مردم, رون دآموزش هنر را به این سو هدایت کنیم, چرا که مسی رارتقاء بینش هنری نسلها یآتی نیز غیر
ا زاین نخواهد بود.
تا پیش از سال ۱۳۵۸ که به دانشگاه هنر وارد شوم با سابقهای چهار ساله درآموختن هنرها تصور
م کردم این محیط میتواند ابهاماتم را رفع کند. لیکن در روند تحصیل با تجربهآی جدید از وجود
تناقضات و ابهامات مواجه شدم. در نتیجه با انتخاب پژوهشی برای پایاننامه در مقطع کارشناسی به دنبال
پاسخها به نکات فوق رسید مکه نتایج آمارهایش در شماره ۱۰ و 11 پیاپی مجله جلوه هنر در مقالهای
تحت عنوان «نقش درک مخاطب در ارتباطات» آمده است.
Investigation and critisizing ground, and present situation of art training in
IRAN
Susan Moin Namini, Member of Art Faculti, Al- Zahra University
Training has always been one of the basic axises of social and economical
development . Investigating the effective factors in the progress of civilized societies
indicate that all these countries have enjoged rich education.
As the Islamic Revolution is twenty fouk years old now, therefore the artists should
have known the basic goal of Islamic culture during these more than two decades. A
culture which includes all the necessary qualities for presenting exalted art. In this
regard nonchalances is observed, which is rooted in wrong understanding of pre-
revolution period.
Every perception in every period has two foundational and external method. It is
foundational because it is on the basis of past year’s culture with more extensive and
measured insight which , has been due to the policy of the time and circumstances
which is fulfilled in a hurry. These two perceptions and understanding are basically
different form each other . one is building culture and the other is preserving it.
Due to the incresasing knowledge of human being and fast changes occuring in
different grounds of social and individual life, training programmes should be in
conformity with these changes. Today our artistic ground is on the basis of foreigners
lessons and methods and immitating them.
For instance our naturalism, colouring, training, programming and composition are
immitated from the painters who come back from the west and are unaware of our
own classic and modern methods. Extensive communications on one hand, and
translating all kinds of artistic works of the world, being in the current of news all
over the world and cultural attachments, on the other hand, are causes for breaking the
boundaries of the nations.
How wonderful it would have been if our translators who have tried to translate the
written literatures of western art, could make the same effert on the rich IRANIAN
art.
Being situated in this training conditions in art in our country on such a basis is not
only a weak point, but also it is immitating the foreigners, and in fact it is one of the
roads which lead to cultural invasion. This weakness has occurred in our art training
system for two following reasons:
1- Being unaware of our national wealth in art.
2- Teaching and training artists in the country’s universities in the same way that
the foreigners do.
The second above mentioned case is due to the teachers who are not acquainted whit
their own country’s treasure in art, and teach whatever they have learnt inside the
country in a superficial way. And they absorb all the art-seekers by different western
schools with the idea that their method of teaching is modern, but in practise, they
train illiterate students of art who are enchanted by foreign works.
For removing this problem, first we should choose those who know programming and
then select professors who have enough knowledge about national and international
art in order to be able to train art students.
The most considerable point is the harmony between teaching art and spiritual and
economical needs of the society.