خلاصه ماشینی:
"کوچک بودن سهم مالیاتها در تأمینهزینههای دولت،به این معنا نیست که درکشور ما،فشار مالیاتی برای کسانی که مالیاتمیپردازند کم است،بلکه هزینههای دولت،زیاد است.
در کشورهای دارای نظام کارآمدمالیاتی،از دو راه،کل درآمد ملی یا بیشتر آن،زیر پوشش مالیاتی قرار میگیرد:مالیات برمجموع درآمد افراد،و نیز مالیاتهای کلی برمصرف،البته با ایجاد معافیتهایی.
ولی برای بهبود توزیع درآمدها بههنگام گرفتن مالیات بر مجموع درآمد،ازنرخهای تصاعدی استفاده میکنند.
و چون این امر،ممکن است سبب نااطمینانی شود باید باظوابط خاصی باشد تا نتوان به سادگی کسی رادچار مشکل مالیاتی کرد.
این نظام،هرچندممکن است در ابتدا با دشواری همراه باشد،ولیبا اجرای مناسب،سبب افزایش تدریجیدرآمدهای مالیاتی و کاهش حجم کارهایاجرایی گرفتن مالیات خواهد شد.
در این کار، معمولا مالیاتهای معدودی هستندکه بر جابهجایی منابع و کاراییاقتصادی،اثر منفی نداشته باشند، به دلیل کوچک بودن پایۀ مالیاتیدر ایران،مالیاتها بر بهبود توزیعدرآمدها نیز مؤثر نیستند.
آیا این مشکل را میشدبا اعلام هزینههای قابل قبول حل کرد؟ *در کشورهای دیگر پس از دستیابی به یکنظام کارآمد مالیاتی،برای مشارکت مردم درامور عام المنفعه و گاهی سرمایهگذاریهای زیربنایی،چنین معافیتهایی قایل میشوند،ولی نهساخت مدرسه،چون ممکن است مؤسس سعیکند که هزینۀ ساخت را به طرق مختلف بیشترنشان دهد و مبادرت به فرار مالیاتی نماید.
*آیا نمیتوان از این الگو برای انجامطرحهای زیربنایی استفاده کرد تا اثر مالیاتهابرای مردم ملموس شود؟ *مزیت چنین معافیتهایی نیز همین است.
زیرا چنین معافیتهای مالیاتیممکن است سبب فرار مالیاتی و فساد شود؛وبرای اجرای بعضی سیاستها،از قبیل رونقبخشیدن به بورس یا تشویق شرکتها به ورود دربورس که سبب جلوگیری از انحصار میشود،راهکارهای دیگری نیز میتواند وجود داشتهباشد."