خلاصه ماشینی:
"از آنجا که اغلب صادرکنندگان اوراق بهاداربه طور مستمر و همیشه در حال افزایشسرمایۀ خود نیستند،بنابراین،فاقد مهارتها وتخصص لازم برای انجام این کار به بهترینشکل میباشد.
زیرا آنهامتخصص فروش اوراق بهادار جدید به عموممردم بوده و معمولا این کار را از طریقپذیرهنویسی انجام میدهند.
بانک سرمایهگذاری(مؤسسه تأمینسرمایه)،تا زمان فروش اوراق بهادار مالک آناست و با تضمین فروش اوراق بهادار،در واقع،متحمل خطر شده است.
درهرحال،در اغلب موارد،بیشتر اوراق منتشر شده با قیمتهای نزدیک بهقیمتهای توافق شده قبلی و با موفقیت بهفروش میرسند و بدین ترتیب،سودی نصیبمؤسسههای تأمین سرمایه میشود که در واقع،اختلاف بین مبلغ پرداختی به صادرکنندۀ اوراقبهادار و قیمت فروش به عموم میباشد.
به طور خلاصه،میتوان عرضۀ اولیۀاوراق بهادار،توسط بانکهای سرمایهگذاری رابه صورت نمودار زیر نشان داد: (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار مراحل عرضه اولیه اوراق بهادارابتدا صادرکنندۀ اوراق بهادار،به کمکبانک سرمایهگذاری نخستین،کار طراحیجزئیات خاص فروش را آغاز میکنند.
از جمله مهمترین ایناطلاعات میتوان به موارد زیر اشاره نمود: -هدف از عرضۀ این اوراق بهادار -تعداد سهامی که قرار است به فروش برود.
پس از تعیین قیمت هر سهم،اعضایسندیکای بانکهای سرمایهگذاری در موردنحوۀ فروش سهام،قراردادی را امضا مینمایدکه در این سند،اسامی اعضای سندیکا،گروهفروشندگان سهام،میزان سهامی که سندیکاموقتا برای خود نگه داشته و بعدا میفروشد ونحوۀ واکنشهای مدیر اجرایی در برابر نوسانهایقیمت سهام در بازار ذکر میشود.
در مواردی که قیمتسهام پس از انتشار به شدت کاهش مییابد،بانکهای سرمایهگذاری که فروش سهام راتعهد و تضمین کردهاند،مبالغ کلانی ضررخواهند کرد در این موارد،طبق قانون،بانکهایسرمایهگذاری مجاز هستند تا قیمت سهام را دربازار تثبیت کنند و این نیز یکی دیگر از وظایفآنهاست."