خلاصه ماشینی:
"در بسیاری از موارد،مادارای قوانین مورد نیاز بازار سرمایه نیستیم وقوانینی که نیز در این باره وجود دارد،در بیشترموارد،بسیار مبهم و قابلیت تفسیرهای متفاوترا دارد.
اینقانون را به گونهای میتوان تفسیر کرد که علاوهبر بانکها و مؤسسههای اعتباری غیربانکی،شرکتهای سرمایهگذاری و دیگر انواع شرکتهایمالی را نیز در بر بگیرد و از اینجا نتیجه شود کهبانک مرکزی به عنوان ناظر مالی باید آنها راکنترل کند.
در صورتی که بازار سرمایه در دنیابراساس موازین خیلی مشکل اداره میشوند ومعمولا مواردی دارند برای شفافیت و افشایاطلاعات و نیز منع معامله اشخاصی که بهاطلاعاتی دسترسی دارند که نباید افشا کنند ومسائل دیگری که باید رعایت شود.
اینکهدر قانون سال 1345،بانک مرکزی به عنواننهاد ناظر بر بورس در نظر گرفته شده است،شاید با توجه به ساختار بازار پول،سرمایه درآن دوره و کوچک بودن بازار سرمایه،مناسببود.
ولی باید دید در وضعیت کنونی نیز دخالتبانک مرکزی در بازار بورس،ضروری است؟بهنظر میرسد بهتر باشد که،شورای بورس وهیأت پذیرش آن زیر نظر نهاد مستقلی باشند وحتی آنها نیز مستقل باشند.
در واقع،بانک مرکزیباید برای حفظ ارزش پول و جلوگیری از جریانیافتن نقدینگی به سوی سفتهبازی دلالی،خرید خودرو و حتی طلا و ارز اقدام کند و چناننرخ بازدهی برای اوراق بازار سرمایه پیشبینیشود که در بازار ریسکپذیر سرمایه،هم بهاندازه کافی داوطلب سرمایهگذاری در بورس وبازار سرمایه وجود داشته باشد و این فعالیتهاتحرک یابند.
به نظر من،نهاد ناظر بازار سرمایه باید اختیار طراحی وتدوین این امر را با هماهنگی شورای پول واعتبار داشته باشد.
برای ایجاد یکساختار سالم در بازار سرمایه باید حتما اینبازار دارای نهاد ناظر مستقل شود و نیز بورس راباید از محدودۀ تهران خارج کرد و به صورتملی درآورد."