خلاصه ماشینی:
"علت این که فرش کهنه در بازارهای بین المللی خریدار بیشتری دارداین است که اغلب فرشهای کهنه دارای رنگهای گیاهی و ثابت بوده و از نظرجنس نیز بسیار مرغوب میباشند همچنین بافت آنها بیشتر رضایت خاطرخریداران خارجی را فراهم میآورد ولی متاسفانه چون تولیدکنندگان همیشهسعی میکنند که مخارج تهیه قالی کمتر شود مرغوبیت قالی را از بین برده وبر اصالت این هنر اصیل ایرانی پشتپا زدهاند.
درباره نوع فرش صادراتی و اندازه آن باید گفت خریداران عمومااندازههای مخصوصی را سفارش میدهند که اغلب قطعات کوچکی استالبته قالیهای بزرک برای هتلها و رستورانها و پانسیونها خریداری میشودولی میزان صادرات قالیهای کوچک خیلی زیادتر از قالی باندازههایبرزک است اگر بخواهیم میزانی برای اندازه قالیهای صادراتی در نظربگیریم باید گفت که قالی تا ده متر مربع بسیار مرغوب بوده و از دوازدهمتر ببالا خریدار ندارد و فرش کناره تا 70 سانتیمتر بسیار خوب بوده واز یکمتر ببالا خریداری نمیشود ورهگردها یکی دیگر از نکاتی که بآن توجه نمیگرددو این نکته بطور کلی خود باعث از بینرفتن بازارهای خارجی فرش ایرانمیگردد مسافرت ایرانیان بخارج و موضوع توریسم است.
برای بهتر شدن وضع فرش و صادرات بیشتر آن و همچنین جلبتوجه و رضایت بازارهای بین المللی باید دستمزد کارگر با بیمههای اجتماعیتطبیق داده و مزد قابل ملاحظهای برای آنان در نظر بگیرند و بوضع زندگیآنان بیشتر توجه نمایند و دیگر اینکه مواد اولیه خوب و مرغوب در اختیارآنان بگذارند و حداکثر توجه را بکار برند تا رنکآمیزی فرشها با رنگهایگیاهی و ثابت انجام گیرد."