خلاصه ماشینی:
"دانش،پلی به سوی توسعه دکتر غلامحسین عبیری قدمه برنامه اعطای یک تریلیارد دلار کمک مالی (aid) کشورهای صنعتی به کشورهای در حال توسعهبا نظارت و مشارکت صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی (WB) آنچنان با شکست روبرو شدهکه بار دیگر این پرسش را مطرح ساخته است که مسیرتوسعه چگونگی میبایست طی شود؟آیا تحولاتفنآوری اطلاعات (IT) و فنآوری ارتباطات واطلاعات (ICT) در تسهیل این مسیر کمک خواهندکرد؟ greenspan (2000)رییس خزانهداری ایالاتمتحده،تکنولوژی اطلاعات را انقلابی میداند که بهشدت ظرفیتهای آموزش و خلاقیت در حل مسایل راطی دو دوره ریاست جمهوری کلینتون (clinton) افزایش داد و نرخ رشد اقتصادی را به ماورای تمامیمدلهای رشد رساند.
برخوردهای فوق در حوزههای مختلف،اینموضوع را مطرح میکنند که چگونه میتوان با حرکتانگشتان دست بر روی کلیدهای رایانه،پل ارتباطیدانش را جهت ایجاد بهرهوری در شبکه اقتصادیایجاد کرد؟و در مسیر این هدف چه راهکارها یااقدماتی ما را یاری خواهند رساند؟این نوشتار در اینراستا،ما را با دیدگاههای نوین دانش آشنا خواهدساخت و رابطه توسعه و دانش را روشن خواهد کرد.
امروز مرکزیت چالش مدرن در خصوصسازمانهای علمی موجود در کشورهای در حال توسعهدر این محور قرار گرفته است که سازمانها و جوامعمزبور در خلأ (vacuum) به فعالیت مشغول هستندو نسبت به روشنگری نظام دانش محلی بیتفاوتمیباشند.
بررسی این دیدگاهها نشان میدهد که اگر ازنظر جهانی به توسعه و رابطه آن با محیطهای علمیبپردازیم،مشاهده میشود که هدف،تحقق صلحجهانی از طریق آموزش و با تکیه بر محیط خانوادهاست.
چنانچه در این راستا سیاستگذاریهایآموزشی بتوانند نیازهای تکنولوژی خانواده امروزی رابهدرستی تشخیص دهند،گام بزرگی در جهت ایجادپیوند بین دانش و توسعه برداشته شده است."