چکیده:
در این نوشتار رویکرد تجزیگرایانها که برخی نسبت به اسلام دارند و
حوزه دنیوی, بهویژه مسائل اجتماعی را بیرون از قلمرو دین میپندارند.
مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. نکته مهم این مقاله نقد آن دسته
تجزیگرایانی است که در اثبّات فرضیة تجزیگرایانه خویش به خود
دین استناد کردهاند. آنان با تقسیم کردن قوانین به عرفی و دینی.
مدعیاند آنچه در حوزة اجتماغیات کارآیی دارد قوانین عرفی است. نه
دینی و برای اینکه دین بخواهد در ساحت عمومی حضور داشته باشد و
یا در مدیریت جامعه دخالت کند ناگزیر است که به قرائت دنیایی و یا
عرفی تن دهد؛ زیرا قوانین قدسی موجود در متون دینی نمیتواند
پاسخگویی نیازهای عصر ما باشد. به اعتقاد آنانء آموزههای دینی و نیز
نبوی پیامبر(ص) نیز ما را به همین موضوع رهنمون میسازد.
In this article, the separative approach held by some towards Islam, considering the secular sphere - specially the social issues - out of the religious realm has been investigated. The important point here is criticizing those separatists who adduce to religion to prove their separative theory. They divide the laws to conventional and religious, claiming that what is applicable in the social realm is the conventional law not the religious one; and to be present in public sphere or to take part in the administration of society, it is necessary for religion to accept the secular or conventional reading of the law, because the celestial laws found the religious texts cannot fulfill the needs of our age. They hold that religious and prophetic teachings also instruct us to do so.