چکیده:
اثر بخشی سازمانی موضوعی اصلی در نظریه های سازمانی است و یکی از ملاک های ارزیابی عملکرد سازمانی به شمار می رود. با توجه به اهمیت و نقش آموزش و پرورش در جامعه، این پژوهش سعی در تحلیل اثربخشی سازمانی مدارس خواهد داشت.
این پژوهش حاضر به تعریف، نظریه و تحقیق اثر بخشی سازمانی مدرسه با تکیه بر رویکرد ترکیبی توجه دارد. در این راستا از مدل نظری کارکردهای چهارگانه ضروری نظام اجتماعی پارسونز (AGIL) استفاده خواهد شد. پس از بررسی نظریات پنجگانه و تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده، مولفه های چهارگانه پارسونزی اثربخشی مدرسه، شامل نوآوری (A)، تعهد سازمانی، (G) رضایت شغلی (I) و سلامت سازمانی (روحیه) (L) مورد توجه قرار خواهد گرفت. هدف عمده تحقیق، آزمون مدل AGIL پارسونز برای تحلیل اثر بخشی سازمانی مدرسه در سطح معلمان است و افزون بر آن، سعی در بررسی موضوع در میان مدارس دخترانه و پسرانه و هم چنین نواحی پنجگانه شهر اصفهان دارد. روش تحقیق پیمایشی و ابزار تحقیق با استفاده از پرسشنامه های استاندارد و معتبر استفاده و اطلاعات آن از میان 300 معلم دبیرستان های دولتی دخترانه و پسرانه نواحی پنجگانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 83-1382 جمع آوری شده است که برای کدبندی، استخراج و تحلیل های آماری، از برنامه کامیپوتری SPSS.11 در محیط Windows استفاده می شود. روش های آماری شامل تحلیل یک متغیره (شاخص های آمار توصیفی)، دو متغیره (آمار آزمون t، ضریب همبستگی r پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه) و تحلیل چندمتغیره (تحلیل عاملی) خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"هدف عمدهی تحقیق،آزمون مدل LIGA پارسونز برای تحلیل اثربخشی سازمانی مدرسه در سطح معلمان است و افزون بر آن،سعی دربررسی موضوع در میان مدارس دخترانه و پسرانه و همچنین نواحی پنجگانهی شهر اصفهان دارد.
تحلیل همبستگی،یافتههای پژوهش بیانگر آن است که از میان متغیرهای مستقل،تنها جنسیترابطهی معنادار با اثربخش مدرسه دارد و میزان آن 0/35 میباشد در حالی که دیگر متغیرهای مستقل(شامل سن،سنوات و میزان تحصیلات و نواحی آموزشی)رابطهی معناداری با اثربخشی سازمانی مدارس شهر اصفهان ندارد.
9. آزمون مدل ترکیبی تحقیق مدل ترکیبی هدف/منابع سیستم پارسونز در زمینهی مطالعهی اثربخشی سازمانی مدرسه به چهار کارکردضروری نظامهای اجتماعی مدارس توجه میباشد که عبارتند از:نوآوری،تعهد سازمانی و رضایت شغلی و سلامتسازمانی.
با توجه به تحقیقات یاد شده در این پژوهش با تاکید بر رویکرد نظری پارسونز (LIGA) ،مولفههای اثربخشی مدرسه در سطح معلمان عبارتند از:نوآوری (A) ،تعهد سازمانی (G) ،رضایت شغلی (I) وسلامت سازمانی(روحیه) (L) در نظر گرفته شد.
در راستای سوالات(اهداف)تحقیق،تحلیل عاملی،معرف آن است که چهار مولفهی نوآوری،تعهد سازمانی،رضایت شغلی و سلامت سازمانی(روحیه)،در یک عامل قابل تقلیل هستند که عامل یاد شده را میتوان شاخصاثربخشی سازمانی مدرسه نامید و این نتیجه دراستای مدل نظری مقاله میباشد؛چرا که بر اساس رویکرد ترکیبیهدف/منابع سیستم پارسونز(نظریهی کارکردهای نظام اجتماعی)،لازمهی اثربخشی سازمانی مدرسه،تحقق چهارکارکرد اساسی و حیاتی انطباق،کسب هدف،یگانگی و حفظ الگوها میباشد.
افزون بر آن،تحلیل واریانس گویایآن است که تفاوت معناداری در میانگین نمرات چهار مولفهی اثربخشی وجود داشته است؛به گونهای که میانگیننمرات آزمودنیها در دو مولفهی تعهد سازمانی و رضایت شغلی،کمتر از میانگین نمرات دو بعد نوآوری و سلامتسازمانی(روحیه)میباشد؛از اینرو در راستای مدل نظری پارسونز میتوان درایفت که مولفههای یگانگی(رضایتشغلی)و کسب هدف(تعهد سازمانی)نیازمند ارتقای میباشند."