چکیده:
توسعه کشاورزی با دیدگاه سیستمی، متاثر از دو مولفه یا زیرسیستم بیولوژی - اکولوژی، و اجتماعی - فرهنگی است. علمای ترویج بر زیر سیستم دوم تاکید دارند؛ چون توانمندسازی نیروی انسانی در بخش کشاورزی می تواند با سایر عناصر و دیگر زیرسیستم نظام مزرعه ای نیز تاثیر بگذارد. برای توانمندسازی نیروی انسانی بخش کشاورزی و به حرکت در آوردن و جلب مشارکت فعال مردم در توسعه روستا و کشاورزی هر محل، نیازمند رهبرانی آموزش دیده و مجرب است. بنابراین، تربیت رهبران محلی از عوامل زیربنایی توسعه کشاورزی و دیگر ابعاد توسعه روستایی است. برای علمی کردن چنین نگرشی، نیاز به برنامه ای مدون بر اساس فرهنگ، تجربه، و قابلیت اجرا در ایران احساس شد. مرور منابع علمی نشان داد که یکی از روش های مناسب «منتورینگ» یا «راهبری پرورشی» است؛ از این رو، پژوهش حاضر به منظور تدوین یک برنامه برای پرورش رهبران روستایی و تجربه رهیافت منتورینگ تدوین و با استفاده از تحقیق کیفی عمل پژوهشی و تحقیق کمی پیمایش، داده های تحقیق جمع آوری و نتایج با روش مثلث سازی ترکیب و جمع بندی شدند.
آزمودنی های این تحقیق، 10 مروج با تجربه و علاقمند را شامل می شد که با روش نمونه گیری هدفمند از میان مروجین کشاورزی فارس انتخاب شدند و هر کدام میان 5 تا 7 رهبر روستایی را برگزیده و در این تحقیق شرکت کردند. بر اساس یافته های تحقیق، برنامه ای برای پرورش رهبران روستایی در 7 مرحله تنظیم شد و چگونگی اجرای آن بر اساس تجربه میدانی آزمودنی های تنظیم شد. در امر پرورش با رهیافت منتورینگ از 4 فاز یا قسمت مشخص استفاده شد و از روش های متنوعی برای پرورش ابعاد و ویژگی های یک رهبر خوب روستایی بهره گرفته شده در پایان بر اساس تجربه، بازتاب فکری و نگرش حاصله در آزمودنی ها، مناسب ترین روش ها برای هر بعد از ویژگی های رهبران روستایی مشخص گردید.
خلاصه ماشینی:
"مرور منابع علمی نشان داد که یکی از روشهای مناسب«منتورینگ»یا«راهبری پرورشی»است؛از اینرو،پژوهش حاضر به منظور تدوین یک برنامه برای پرورش رهبران روستایی و تجربه رهیافتمنتورینگ تدوین و با استفاده از تحقیق کیفی عمل پژوهشی و تحقیق کمی پیمایش،دادههای تحقیقجمعآوری و نتایج با روش مثلثسازی ترکیب و جمعبندی شدند.
به این منظور و با توجه به اینکه توسعهی کشاورزی به حرکت جمعی کشاورزان و این تحرک به حضور افرادمجرب و شایسته بستگی دارد و از دیگر سو،برای فعالیتهای ترویجی نیاز به رهبران محلی برای همکاری با مروجیناست تا تلاشهای آنان را چندبرابر کند(کینگ وسافریت3،1998)از اینرو بررسی و تدوین برنامههای پرورش رهبرانروستایی دنبال شد.
ولی در سالهای اخیر از این رهیافت در توسعهی منابع انسانی در سازمانهای مختلفی استفاده شده(رونالد:191999؛کوتیلک و ارنست202001)و در ترویج،برای پرورش مروجان جدید(مینسمایرو تامسون21،1998)که هرمروج جدید الاستخدام برای مدتی(معمولا یک تا سه ماه)زیرنظر یک مروج با تجربه(به عنون راهبر پرورشی)کار&%04711EEOG047G% خود را آغاز و پس از ارزیابی و رضایت از توان ادارهی یک واحد ترویجی،به طور مستقل به کار گمارده میشود نیز مورداستفاده قرار گرفته است.
4. تدارک مقدمات انتخاب پس از بررسی وضعیت منطقه و تنظیم ویژگیهای مورد نظر برای کسانی کهبالقوه میتوانند به عنوان رهبر محلی همکاری نمایند،با همفکری افراد شاخص در منطقه،شورای اسلامی محل،همکاران مرکز خدمات کشاورزی و یا رهبران مذهبی محل،اقدام به تهیهی فهرستی از کلیهی واجدان شرایط رهبریروستایی میگردد.
A. C,nelluM:dE,gnirotneM ni noitceriD weN ssaB yessoJ ehT:ocsicnarF naS,gnirotneM dna gnihcaeT evitceffE.
N,gnilraD -245,(2)30,ygolohcysP ytinummoC fo lanruoJ naciremA,setalerroC dna seloR laicoS 270 -ateM A:htuoY rof smargorP gnirotneM fo ssenevitceffE.
www//:ptth:ta elvaliavA,noisnetxE fo lanuoJ rof tiK looT:gnirotneM fo trA eht dna pihsredaeL."