چکیده:
هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی عواملی است که می تواند در گرایش دانشجویان به ورزش و تمرینات بدنی موثر باشد. به عبارت دیگر این طرح به دنبال همبستگی میان عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و علاقه و گرایش به ورزش ها در میان دانشجویان است. بدین منظور، ابتدا تحقیقات انجام شده ی داخلی و خارجی مرور شد، سپس نظریه های موجود در رابطه با جامعه شناسی ورزش که شامل نظریه کارکرد نگری، نظریه تضاد، نظریه انتقادی، نظریه فمنیستی و نظریه کنش متقابل گرایی است مورد بررسی قرارگرفت و از حاصل این بررسی ها یک الگوی نظری با تاکید بر تاثیر پایگاه اقتصادی خانواده، موقعیت اجتماعی دانشجویان، وضعیت جمعیت شناختی دانشجو، زمینه های فرهنگی دانشجو، وسایل و امکانات ورزشی و آگاهی دانشجویان بر علاقه دانشجویان به ورزش برپا گردید. این تحقیق 12 فرضیه در رابطه با تاثیر درآمد والدین، پول توجیبی، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، سن، جنس، قومیت، محل تولد، دسترسی به وسایل ورزشی داخل دانشگاه، دسترسی به وسایل ورزشی خارج از دانشگاه، آگاهی از تاثیر جسمی ورزش و آگاهی از تاثیر روانی ورزش بر علاقه دانشجویان به ورزش را مورد آزمون قرار داد. بدین منظور، تعداد 536 نفر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از میان 4038 نفر دانشجو، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب و با استفاده از روش پیمایش و پرسشنامه اطلاعات لازم از آن ها جمع آوری شد. تحلیل اطلاعات از طریق SPSS انجام گرفت و نتایج زیر حاصل شد: میان درآمد والدین و علاقه دانشجو به ورزش رابطه ای وجود ندارد. همچنین میان پول توجیبی دانشجو و علاقه به ورزش رابطه ای نشان داده نشده است. میزان علاقه دانشجویان رشته مدیریت و اطلاع رسانی به ورزش، بیشتر از سایر رشته هاست، سن دانشجو در علاقمندی به ورزش تاثیر ندارد، دانشجویان زن بیشتر به ورزش علاقمند هستند. میان میزان علاقمندی به ورزش در میان دو قوم فارس و ترک اختلاف قابل توجهی وجود دارد. بیشترین میزان فعالیت ورزشی به ترتیب به متولدین مرکز استان، روستا و شهر اختصاص دارد. کسانی که معتقد بودند به امکانات ورزشی خارج از دانشگاه دسترسی دارند. علاقمندی بیشتری به ورزش نشان می دهند. میان آگاهی از تاثیر جسمی و روانی ورزش و علاقمندی به ورزش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. در مجموع، 5 متغیر بیشترین تاثیر را بر علاقمندی دانشجویان به ورزش دارد: آگاهی از تاثیر روانی ورزش، آگاهی از تاثیر جسمی ورزش، دسترسی به امکانات ورزشی خارج از دانشگاه، جنس پاسخگو و کفایت یا عدم کفایت امکانات ورزشی.
خلاصه ماشینی:
"سپس نظریههای موجود در رابطه با جامعهشناسی ورزش که شاملنظریهی کارکردنگری،نظریهی تضاد،نظریهی انتقادی،نظریهی فمنیستی و نظریهی کنش متقابلگرایی است مورد بررسی قرار گرفت و از حاصل این بررسیها یک الگوی نظری با تأکید بر تأثیر پایگاهاقتصادی خانواده،موقعیت اجتماعی دانشجویان،وضعیت جمعیتشناختی دانشجو،زمینههای فرهنگیدانشجو،وسایل و امکانات ورزشی و آگاهی دانشجویان بر علاقهی دانشجویان به ورزش برپا گردید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 2 نتایج تحلیل رگرسیون جهت آزمون رابطهی میان دو متغیر میزان درآمد مادر و علاقمندیدانشجو به ورزش را نشان میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 3 نتایج تحلیل رگرسیون جهت آزمون رابطهی میان دو متغیر میزان درآمد یا پول توجیبی دانشجوو علاقمندی به ورزش را نشان میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 4 نتایج تحلیل رگرسیون جهت آزمون رابطهی میان دو متغیر مقطع تحصیلی و میزان انجامعملیات ورزشی را نشان میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 10 نتایج آزمون مقایسهی میانگین علاقمندی به ورزش را برحسب نظر پاسخگویان نسبت بهبسندگی یا نابسندگی امکانات ورزشی دانشگاه نشان میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 11 نتایج آزمون مقایسهی میانگین علاقمندی پاسخگویان به ورزش را برحسب دسترسی با عدمدسترسی آنان به امکانات ورزشی خارج از دانشگاه نشان میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 12 نتایج تحلیل رگرسیون را برای آزمون رابطهی میان دو متغیر آگاهی از تأثیر جسمی ورزش و علاقمندی به ورزش نشان میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 13 تحلیل رگرسیون را برای آزمون رابطهی میان دو متغیر آگاهی از تأثیر روانی ورزش و میزانعلاقمندی به آن نشان میدهد."