چکیده:
یکی از پدیده های اجتماعی جامعه معاصر ایران در حوزه روابط بین شخصی، پدیده نوظهور معاشرت و دوستی دختر و پسر پیش از ازدواج است. این مطالعه با هدف بررسی و شناخت نگرش دانشجویان نسبت به معاشرت و دوستی دختر و پسر پیش از ازدواج و همچنین بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با نگرش به این گونه معاشرت ها انجام شده است. در این مطالعه که به روش پیمایش صورت گرفته است، 398 نفر دانشجوی دختر و پسر از دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز مورد بررسی قرار گرفتند. چهارچوب نظری مورد استفاده در این مطالعه، نظریه تغییر نگرشی و ارزشی رونالد اینگلهارت بوده است.
یافته های پژوهش نشان می دهد که 25.6 درصد از دانشجویان دارای نگرشی مثبت، 50.8 درصد نگرشی میانه و 23.6 درصد از آنان دارای نگرشی منفی به این گونه معاشرت ها بوده اند. این در حالی است که نگرش خانواده ها منفی تر از نگرش دانشجویان بوده است و زنان نگرش بسیار منفی تری نسبت به مردان به این گونه معاشرت ها داشته اند. از میان متغیرهای مورد بررسی، متغیرهای (اولویت های ارزشی مادی / فرامادی، اعتقادات دینی، پایبندی به ارزش های دینی، نگرش خانواده، نگرش دوستان، جنسیت و میزان هزینه شخصی) دارای رابطه معنادار آماری با متغیر وابسته بوده اند. در تحلیل چند متغیره نیز متغیرهای مستقل موجود در مدل تحقیق توانسته اند در کل 76.8 درصد از واریانس متغیر وابسته را در جامعه آماری تبیین کنند که این مقدار نشانگر میزان بالای برازش مدل تحقیق می باشد. به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد که متغیرهای مربوط به فرض جامعه پذیری که بیشتر فرهنگی بودند تاثیر بیشتری بر نگرش دانشجویان داشتند تا متغیرهای مربوط به فرض کمیابی.
خلاصه ماشینی:
"آنچه از تفاوت جهتگیری خانوادهها با فرزندانشان در رابطه با دوستی و معاشرت دختر وپسر پیش از ازدواج میتوان دریافت این است که نوعی تفاوت نسلی میان خانوادهها و فرزندانشان در مورد ارزشها ونگرشها درباره مسایل اجتماعی به ویژه اینگونه معاشرتها و دوستیها وجود دارد.
6. یافتههای استنباطی همانگونه که در جدول شماره 4 مشاهده میشود،به منظور بررسی رابطهی اولویتهای ارزشی مادی/فرامادیدانشجویان با نگرش آنها به معاشرت و دوستی دختر و پسر پیش از ازدواج از تحلیل واریانس استفاده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)فرضیهی دوم این مطالعه،رابطه بین اعتقادت دینی افراد و نگرش آنها نسبت به معاشرت و دوستی دختر وپسر پیش از ازدواج میباشد که برای بررسی آن از رگرسیون استفاده شده است.
یافتههای این بخش از تحقیق نیز یافتههایاینگلهارت را مبنی بر اینکه افراد دیندارتر نسبت به بسیاری از مسایل مانند روابط نامشروع،ناشکیباترند را تأییدمیکند(اینگلهارت،220:1383؛اینگلهارت و بیکر،19:2001؛اینگلهارت و دیگران،388،2004) فرضیهی سوم بیانگر رابطهی میان پایبندی به ارزشهای دینی به وسیلهی فرد و نگرش نسبت به معاشرت و دوستی دختر و پسر پیش از ازدواج است.
با توجه به مقادیر ateB برای هر کدام از متغیرها،که در جدول مشخص میشود که از میان متغیرهایی کهرابطهای معنادار داشتهاند متغیرهای پایبندی به ارزشهای دینی و درآمد خانواده با متغیر وابسته،دارای جهتمعکوس و منفی است و متغیرهای نگرش خانواده،نگرش دوستان و جنسیت دارای رابطهای مستقیم و مثبت با متغیروابسته هستند و متغیرهای اولویتهای ارزشی،اعتقادات دینی و هزینهی شخصی با متغیر وابسته،رابطهی معناداریندارند.
697-677,(6)19,hcraeseR tnecselodA fo lanruoJ,ecnedivE eht fo weiveR egelloC fo ytivitcA lauxeS latiramerP dna egairraM drawoT edutittA."