خلاصه ماشینی:
"سعدی در دو مورد،کلمۀ سایه را به معنی پرتو و نورآورده است،یکی در بیت: {Sگر آفتاب بشد،سایه همچنان باقی است#بقای اهل حرم باد و خویش و پیوندشS}(غزلیات سعدی،چاپ حبیب یغمایی،ص 9) و یک مورد هم در این بیت: {Sدوش چون مشعلۀ درد تو در گرد جهان#سایهای در دلم انداخت به صد جا بگرفتS}(غزلیات سعدی،همان چاپ،ص 517) حافظ نیز در بیتی واژۀ مورد نظر را به همین معنیآورده است آنجا که میگوید: {Sبر من فتاد سایۀ خورشید سلطنت#و اکنون فراغت است ز خورشید خاورمS}(دیوان حافظ،چاپ خانلری،ص 1041) دهد و قوادگی پوپک یا شانهبهسر یا هدهد پرندهای است که درادبیات خصوصا عرفانی ما رمزی از پیرو رهبر و راهنما و پیامآور است،اما در بعضی متون گذشته این پرندۀ زیبا نمادی ازدلاله و قواد است و به عنوان پرندهای با نمادی منفی معرفیشده است،با این مفهوم ندیدهام در جایی به آن اشاره شود،و اما شواهد مثالها: {Sهدهد قواده در جایی که باشد تاجدار#عار نبود باز را در عهد او بیافسریS}(سیف اسفرنگر،به نقل از لغتنامه،ذیل واژۀ هدهد) {Sو یا:از شما شد هدهد دلاله کار#صاحب انگشتری را راز دارS}(مصیبتنامه عطار،به نقل از دریای جان،ص 35) {Sو نیز:گر بیش به گرد شغل کس گردم#هم پیشۀ هدهد سلیمانمS}(دیوان مسعود سعد،چاپ نوریان،ص 495) {Sو:این میان صوفیان باشد که هنگام خطاب#شیخ،هدهد را اخی خواند سلیمان را اخیS}و قاآنی میگوید: {Sشاها تو سلیمانی و بدخواه تو هدهد#هدهد نشود جفت سلیمان به یک افسرS}(دیوان قاآنی،نقل از لغتنامه) فتر شکستن دفتر شکستن از فعلهای مرکب و کنایی است که درمتون گذشته فراوان به کار رفته است،اما در فرهنگهامتعرض آن نشدهاند،الا آن که اخیرا در فرهنگ سخن بهمعنی«آماده کردن و ترتیب دادن دفتر با به هم بستنورقهای کاغذ»معنی شده است که صحیح به نظرنمیرسد،زیرا این ترکیب عموما معنایی کنایی دارد و بهمعنی«ثبت کردن،یادداشت کردن و به رشتۀ تحریردرآوردن»است."