خلاصه ماشینی:
"فارابی به عنوان یکی از بزرگترین اندیشمندان اسلامی،در روششناسی امنیتی مختصبه خود،ضمن آنکه وجود امنیت را به عنوان«خیر مشترک»شرط ضروری و اولیهبرای شکلگیری همه فضایل در جامعه معرفی میکندو دفاع،مقابله،رزم و جهاد و بهکارگیری زور و قدرت نظامی را در برابر تهدیدات خارجی برای حفظ امنیت،بقا و ادامهحیات تجویز نموده و در حوزه امور امنیتی نگاه و برخورد سلبی دارد،درحالیکه دربعد داخلی به حکومت(رئیس مدینه فاضله)توصیه میکند که با متمردین و عصیانگران،از راه آموزش تادیب و تربیت آنان اقدام و فضائل و ارزشهای نظری را در بین آنها وهمچنین در بین امتها انتشار دهد.
(فارابی،1359:43) مدینه غیرفاضله فارابی پس از آنکه جامعه یا مدینه را به دو بخش فاضله و غیرفاضله دستهبندی میکند وویژیگیهای مدینه فاضله را برمیشمارد،آنگاه به گونه زیرین به دستهبندی و توضیح مدینهغیرفاضله میپردازد: 1-مدینه جاهله یا مدینه جاهلیه مردم این مدینه خیر را نمیشناسند و با پندار باطلی که دارند خیر از نظر آنان همان چیزیاست که خود میپندارند.
فارابی در کتاب آراء اهل المدینه الفاضله،فصلی را با عنوان القول فی احتیاج الانسان دلیالاجتماع و التعاون مطرح کرده،اظهار میدارد: فرد بشری برای بقای خود،و برای آنکه به برترین کمال انسانی خود برسد،نیازمند بهچیزهایی است که به تنهایی از عهده آنها برنمیآید،بلکه نیازمند به گروهی است کههریک نیازی از نیازهای او را برآورند و هر فردی از افراد این گروه را چنین حالتی است.
در کنار نوابت گروهی دیگر نیز وجود دارند که جهت نظام سیاسی فارابی و مدینه فاضلهوی نقش آفت داشته و همانطورکه قبلا اشاره شد،نظم،انتظام و ثبات و سپهر ارزشی آنرا برنمییابند و یا به تعبیر بهتر از فرهنگ و رفتار انسانی لازم برای این پذیرش برخوردارنبوده و به تعبیر فارابی،در حکم حیوان و یا«بهایم انسی»هستند."
کلید واژه های ماشینی:
امنیت
،
مدینه
،
مدینه فاضله
،
فارابی
،
دیدگاه ابو نصر فارابی
،
سیاسی
،
روششناسی امنیت از دیدگاه ابونصر
،
نصر فارابی
،
اخلاق
،
فضایل