خلاصه ماشینی:
"مفاهیم کلیات و ذات مسئله دیگر در بحث معنا مسئله مفاهیم و کلیات است که در سیستم معنایی دیویی حالت دیگری به خود میگیرد اگر هیچ معنای ماورائی و متافیزیکی وجود ندارد؛کلیات نی ماورائی نیستند او معتقد است این بدفهمی است که مفاهیم و کلیات را منتزع از اشتراک جزئیات متعدد و فراوان بدانیم کودکی که تازه صحبت کردن را یاد گرفته است اول سگش را میبیند به او فیدو میگوید بعد به سگهای همسایه و گربه راکن همسایه هم فیدو میگوید اما او چگونه به این فهم میرسد که تنها به سگ خودش فیدو بگوید او تنها از طریق تجربه این شیء به تجربه شیء دیگر به این تجربه خاص میرسد و به شیوهای از رفتار نائل میآید او با تعدادی از امور تجربی که معنای عامی از آن استنتاج شده شروع نمیکند بلکه برای هر تجربه جدید از تجربه قبلیاش کمک میگیرد و به این ترتیب یک معنا،ابزار درک معنای دیگر میشود و معنا وسعت پیدا میکند و دیگر جزئیات را پوشش میدهد.
تجربهگرایی دیویی با مفهوم تجربه در تجربهگرایانه انگلیسی متفاوت است تجربهگرایی دیویی با انبوه تجربهها آغاز میشود و با انبوه تجربهها پایان میپذیرد و {o(1)- yriuqni fo yroeht o} {o(2)- )1981(ecneics citsilaud a cigol si o} {o(3)- )0981(yroeht cigol fo noitisop tneserp eht o} واقعیتی نو را عرضه میکند اما این واقعیت نو عاری از خطا نیست اگر نظریهها نتوانند تجربههای ما را معنیدار کنند باید تغییر نمایند و تجربهها نیز همیشه در حال بازسازیاند مطالعه امری پویا است یعنی جستار است و به علتها حکم نمیکند بلکه به طور توصیفی بر مجموعهها و نسبتها تأکید میکند ,yeweD( )741 p,9191."