چکیده:
«سرمایه اجتماعی» از جمله مباحث نوین در حوزه علوم اجتماعی و به ویژه جامعه شناسی است که طی دو دهه اخیر مطرح شده و مورد تحقیق و مطالعات گوناگون قرار گرفته است. در این پژوهش محققان سعی کرده اند با استفاده از دیدگاههای نظریه پردازانی همچون: بوردیو، پوتنام، فوکویاما و کلمن، به مطالعه این بحث در مورد بسیج بپردازند.
در این تحقیق، سرمایه اجتماعی در قالب مولفه های مشارکت، آگاهی و اعتماد مورد سنجش قرار گرفته است. روش مورد استفاده در این پژوهش، روش پیمایشی و جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه طراحی شده بر اساس طیف لیکرت است. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با نرم افزار SPSS انجام پذیرفته است.
Social capital is a novel subject in social sciences and sociology which has been studied and discussed during the two recent decades. In this research، the researchers have tried to study this subject in relation to Basij using ideas and viewpoints held by scholars such as Bourdieu، Putnam، Fukuyama and Coleman. In this research، social capital has been measured via measures of participation، awareness، and trust. The method used in this research is survey and a questionnaire based on Likert-scale has been the main instrument to collect data. The data too has been analyzed by using SPSS software. The obtained results show that at the present time the general level of social capital in Basij is intermediate to high.
خلاصه ماشینی:
"mantoP treboR o} میزان سرمایۀ اجتماعی بسیج در جامعه چه اندازه است و راهبردهای ارتقای سطح آنکدامها هستند؟ روش تحقیق به کارگرفته شده در این پژوهش،به صورت پیمایش از نوع همبستگیمیباشد که از نظر معیار کاربرد،یک بررسی کاربردی است.
اگر بسیج بخواهد از مشارکت بیشتریدر میان عامۀ مردم برخوردار باشد،نیاز است که از یک سو،میزان آگاهی افراد را نسبتبه برنامهها،وظایف و قوانین حاکم برسازمان خود بالا ببرد و از سوی دیگر،زمینهای رافراهم کند که آحاد مردم بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد بسیج به راحتی بهدست آورند و در این میان،این توانایی برای مردم ایجاد شود که بتوانند آگاهیهایدرست از غلط را در مورد بسیج بازشناسی کنند.
وقتی مردم نتوانند اطلاعات موجود درفضای ارتباطی را به درستی مورد ارزیابی قرار دهند،نوعی دیدگاه غبارآلود و همراه باشایعه و تحریف ایجاد میشود که از یکسو برای مشارکت مردم مخرب است و ازسوی دیگر،میزان اعتماد را پایین خواهد آورد.
نکتۀ اصلی قابل بحث در این زمینه،این مطلب است که چرا نمرۀ مشارکت نسبت بهدیگر نمرههای شاخص سرمایۀ اجتماعی بسیج پایینتر است؟پاسخ به این سؤال رامیتوان از چند زاویه مختلف بیان کرد: اولا،نقصان در بحث اطلاعرسانی موجب میشود که مردم از فعالیتهای مشارکتی کهبسیج انجام میدهند،بیاطلاع باشند و این بیاطلاعی،موجبشده که در این تحقیقنمره کمتری به بخش مشارکت داده شود.
میزان تأثیرگذاری آگاهی بر سرمایۀ اجتماعی بسیج نیز 0/312 بوده که در میان سهعامل اصلی کمتر میزان را به خود اختصاص دادهاست؛به صورتی که نسبت به اعتماد بهنصف کاهش پیداکرده و از میزان تأثیرگذاری مشارکت نیز کمتر است.
مشارکت یکی از ابعاد سرمایۀ اجتماعی است که خود دارای دو بعد درونی آگاهی ومشارکت است؛آگاهی به این معنی که تودۀ مردم از فعالیتهایی که بسیج در آنهامشارکت دارد،اطلاع داشتهباشند."