چکیده:
میزان توان یک معلم در کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)۲ در وضعیتی پیچیده و پایدار به درک او از پیامدهای ناشی از چنین اقدامی بستگی دارد. این قابلیتها فراتر از کاربردهای خاص نرمافزاری یا سختافزاری هستند و درواقع به شکل عام به بسیاری از عرصههای دیگر فناوری اطلاعات مربوط میشوند. این توانایی از نوع مهارتهای زندگی است که در قالب فناوری اطلاعات فرمولبندی شده است.بررسی تاثیر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش و نگاهی دوباره به نظام آموزشی ومهارتهای مورد نیاز معلمان زمینشناسی عنصری کلیدی در آموزش این علم است و برای ورود جامعه به عصر دانایی و پاسخگویی به نیازهای جدید آن ضروری است.از آنجا که مهمترین عامل در بهرهگیری از فاوا، نیروی انسانی (یعنی دبیران مدارس) هستند، آموزش و تربیت به موقع و کارآمد آنان میتواند به بهرهگیری هرچه بیشتر از این فناوریها در آموزشهای رسمی و غیررسمی کمک کند. حاصل بهرهگیری از فناوریها تغییر در روند آموزش، در نحوة یادگیری، و یادگیری با کیفیت است. معلمان متبحر در فناوری اطلاعات قادرند نظرات خود را به شکل خلاق بیان کنند، دانش را دوباره فرمولبندی کنند و ترکیب اطلاعاتی جدیدی بسازند.تبحر پیدا کردن در فناوری اطلاعات مستلزم حضور در فرآیند یادگیری مادامالعمر است تا در طی آن معلمان بهطور مستمر آنچه را که میدانند بهکار بندند و از طریق سازگار شدن با تحولات و کسب دانش و مهارت بیشتر در این زمینه فعالیتهای آموزشی خود را بهبود بخشند.آنچه دانشآموزان را در این مسیر هدایت میکند نتیجة برنامهریزی، تعیین محتوی مناسب و اجرای روشهای آموزشی و تربیتی و ارتقای مهارت معلمان با بازسازی مهارتهای قدیمی، بهروز کردن و متناسبسازی آنها و افزایش مهارتهای جدید و پیوند آن با مهارتهای قبلی در زمینة استفاده از فناوری اطلاعات و چگونگی اجرای بهتر آموزش زمینشناسی متناسب با نیازهای جدید است.
خلاصه ماشینی:
این قابلیتها فراتر از کاربردهای خاص نرمافزاری یا سختافزاری هستند و درواقع به شکل عام به بسیاری از عرصههای دیگر فناوری اطلاعات مربوط میشوند.
این توانایی از نوع مهارتهای زندگی است که در قالب فناوری اطلاعات فرمولبندی شده است.
بررسی تأثیر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش و نگاهی دوباره به نظام آموزشی ومهارتهای مورد نیاز معلمان زمینشناسی عنصری کلیدی در آموزش این علم است و برای ورود جامعه به عصر دانایی و پاسخگویی به نیازهای جدید آن ضروری است.
از آنجا که مهمترین عامل در بهرهگیری از فاوا، نیروی انسانی (یعنی دبیران مدارس) هستند، آموزش و تربیت به موقع و کارآمد آنان میتواند به بهرهگیری هرچه بیشتر از این فناوریها در آموزشهای رسمی و غیررسمی کمک کند.
معلمان متبحر در فناوری اطلاعات قادرند نظرات خود را به شکل خلاق بیان کنند، دانش را دوباره فرمولبندی کنند و ترکیب اطلاعاتی جدیدی بسازند.
تبحر پیدا کردن در فناوری اطلاعات مستلزم حضور در فرآیند یادگیری مادامالعمر است تا در طی آن معلمان بهطور مستمر آنچه را که میدانند بهکار بندند و از طریق سازگار شدن با تحولات و کسب دانش و مهارت بیشتر در این زمینه فعالیتهای آموزشی خود را بهبود بخشند.
آنچه دانشآموزان را در این مسیر هدایت میکند نتیجة برنامهریزی، تعیین محتوی مناسب و اجرای روشهای آموزشی و تربیتی و ارتقای مهارت معلمان با بازسازی مهارتهای قدیمی، بهروز کردن و متناسبسازی آنها و افزایش مهارتهای جدید و پیوند آن با مهارتهای قبلی در زمینة استفاده از فناوری اطلاعات و چگونگی اجرای بهتر آموزش زمینشناسی متناسب با نیازهای جدید است.
فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، معلمان، آموزش و پرورش، تبحر، زمینشناسی