چکیده:
نظام سنتی کتاب کتابخانه قرنها در ترکیه رواج داشت.نظام نوین کتابداری توسط متخصصان خارجی پایهگذاری گردید و تحصیل کردگان خارجی این کشور به زودی جای آنان را گرفتند.کتابخانهء ملی در سال 1948 تأسیس گردید و نقش اساسی در رهبری کتابداری ایفا کرد.در سال 1960 مدیریت کل کتابخانهها ایجاد شد و ساختار مدیریت کتابخانهها را اصلاح نمود.تأسیس انجمن کتابداریان موجب ارتباط نزدیک کتابهانهها از طریق تشکیل گردهماییها و انتشار نشریه و آموزشهای حین خدمت گردید.تشکیل کلاسهای آموزش کتابداری از طریق دانشگاهها گامهای مؤثری در ترویج علوم کتابداری و اطلاعرسانی برداشت و نیروی انسانی کارآمد مورد نیاز را فراهم ساخت.پیآمد این حرکتهای علمی ترویج اطلاعرسانی در سطوح کلی داخلی و ارتباط بینالمللی است.رشد علمی،اقتصادی،و تغییر ساختار تشکیلاتی نظام اداری موجب ایجاد مراکز اطلاعرسانی خصوصی و دولتی در قالب دانشگاهها،مراکز تحقیقاتی،مراکز اسناد،و کتابخانههای عمومی و پژوهشی،و دانشگاهی گردید که بسیاری از آنها از طریق شبکهها با همدیگر و یا با خارج از کشور ارتباط دارند.
خلاصه ماشینی:
"رشد علمی،اقتصادی،و تغییر ساختار تشکیلاتی نظام اداری موجب ایجاد مراکز اطلاعرسانی خصوصی و دولتی در قالب دانشگاهها،مراکز تحقیقاتی،مراکز اسناد،و کتابخانههای عمومی و پژوهشی،و دانشگاهی گردید که بسیاری از آنها از طریق شبکهها با همدیگر و یا با خارج از کشور ارتباط دارند.
با عنایت به قانون آموزش مصوب 1924 کلیهء کتابخانههای خصوصی زیر نظر وزارت آموزش ملی درآمد و مدیریت کل کتابخانهها برای ادارهء آنها ایجاد گردید.
در سال 1941 فکر آموزش کتابداری از طریق دانشگاه توسط عزیز برکر1مطرح شد،وی در نظر داشت که برای این امر دانشکدهای مستقل در دانشگاه استانبول تأسیس گردد ولی نظر وی جامهء عمل نپوشید.
عدنان با مطالعات وسیعی که به عمل آورد مقدمات لازم را در سال 1946 فراهم ساخت و در سال 1947 با حمایت انجمن کمک به کتابخانهها موفق به تأسیس کتابخانهء ملی گردید.
با عنایت به قانون آموزش عالی مصوب سال 1981 با رشد جدید دانشگاهی تعداد آنها در سال 1982 به 27 رسید در این زمان کتابخانههای دانشگاهی تحت نظارت واحد کتابخانه و اسناد دانشگاه به ارائه خدمات میپرداختند.
بیانیه وزارت آموزش ملی تأکید برافتتاح کتابخانه در مدارس جدید التأسیس و اصلاح کتابخانههای دایر را دارد،ولی عدم کفایت شمار منابع و کمبود نیروی انسانی موجب عدم کارآیی این کتابخانهها شده است و به عبارت دیگر این بیانیه را با شکست مواجه ساخته است.
دومین نوع از این مراکز مربوط به بخش خصوصی است که تأسیس آنها به قبل از سال 1970 برمیگردد،از اهداف سازمانی این مؤسسات میتوان توجه به کیفیت مکانیزم کنترل و اصلاح سیستم دسترسی به منابع مطالعاتی را یاد کرد."