خلاصه ماشینی:
"برای درک این پدیدهها ابتدا فرض میکنیم که قیمتها ثابت باقیمیماند و نشان میدهیم که کاهش کمیهای ساختهشده نتیجه اثر ضرب وآثار شتاب و سبقت که قرینه آثاری است که در مرحله انبساط مطالعه شدمیباشد سپس از خود خواهیم پرسید چرا قیمتها تنزل میکند و بالاخرهبررسی میکنیم که بوسیله چه روشهائی جریان پول منقبض میشود.
قیمتهامعمولا بهتر نگاهداشته میشود ولی این امر بطور مطلق قعطی نیست زیرا مقتدرترین بنگاهها ممکناست از موقعیت خود برای از بین بردن بنگاههائیکه تا حال موفق به حفظخود شدهاند استفاده کنند و یا اتحادیهای که هنوز شامل تمام بنگاههایرشته خود نمیباشد،ممکن است بنگاههای آزاد را تحت فشار قرار دهدتا این بنگاهها مجبور شوند یا به اتحادیه ملحق شوند و یا از بین بروند؟ با وجود این بعنوان تز کلی میتوان پذیرفت که در رشتههایبا تمرکز زیاده مقاومیت جلوی تنزل قیمها را خواهد گرفت وق یمتها کمتراز قیمتهای سایر رشتهها تنزل خواهد کرد.
تراکمهمچنین بیشتر روی خرید کالاهای قابل دوام برده خواهد شد تا رویمحصولات قابل مصرف در اولین استعمال و علت آن این است که درمورد کالاهای قابل دوام مانند اتومبیل مصرفکننده این امکان را داردکته مدت بیشتری از کالاهائی که در اختیار دارد استفاده کند و مثلا اتومبیل خودرا بجای آنکه بعد از دو سال تجدید نماید بعد از 4 سال تجدید میکند بنابراینخریدهای خود را بتاخیر میندازد ولی از استفاده خدمات ناشی از اینکالاها شخصا چشمپوشی نمیکند وف قط تنزل ارزش احتمالی این خدمات رامیپذیرد پس باید خاطرنشان کنیم که تراکم تقاضای کل تحقیقا به نحو بسیارنابرابری میان رشتههای مختلف تولیدی پخش میگردد."