خلاصه ماشینی:
"نمایشگاه آسیائی در خدمت رشد اقتصادی آقای انوشیروان رئیس مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههایبین المللی ایران در پنجمینکنفرانس اطاقهای بازرگانی ایراننطقی تحت عنوان«نمایشگاهآسیائی در خدمت رشد اقتصادی»باین شرح ایراد کرد: پس از جنگ جهانی دوم و تاسیسسازمان ملل متحد کمیسیونهائی درسازمان مزبور برای کمک به رشداقتصادی کشورهای مناطق مختلفجهان تشکیل گردید.
بازرگانیآنها را نیز توسعه داد و به تبعیتاز کشورهای صنعتی جهان مانندآلمان و بلژیک و فرانسه و انگلستانو ژاپن که پس از جنگ بین المللیدوم بسرعت نمایشگاههای بازرگانیخود را دائر کردند و آن را وسیلهبکار انداختن و محرکت دستگاهاقتصادی خود قرار دادند،اکافهنیز توسیه کرد که کشورهایآسیائی هر سه سال یکبار یکنمایشگاه بازرگانی جهانیتشکیل دهند تا تجارت خود را بینیکدیگر و همچنین با کشورهایسایر قارههای زمین گسترش دهند.
بنابراین نظر،اولین نمایشگاهبازرگانی بین المللی آسیائیبابتکار اکافه در سال 1966 درشهر بانکک بمنظور توسعه دادنتجارت کشورهای آسیائی(چه بینخودشان و چه با سایر کشورهایجهان)بمدت بیست روز با شرکت32 کشور تشکیل گردید و در این مدتبیست میلیون دلار معامله بازرگانیانجام گرفت.
ولی امیدها اینست کهمهمترین بهرهبرداری از نمایشگاهآسیائی توسعه صادرات باشد زیراهزاران نفر از بزرگترین بازرگانانجهان از نمایشگاه دیدن خواهندکرد و در جستجوی موقعیتهایبازرگانی جدید خواهند بود نمایشگاه آسیائی تهرانموقعیتی است که هر صاحب صنعتایران که فرآوردههای خود راصادر میکند یا از این پس صادرخواهد کرد بایستی بطور کامل ازآن استفاده کند و از معاضدت وراهنمائی کلیه سازمانهای بازرگانیدولتی و نیمه دولتی و ملی از جملهاطاقهای بازرگانی و صنایع و معادنبهره گیرد.
این روشهاعبارتست از سمینارهائی که درمدت نمایشگاه تشکیل خواهدشد: 1-سمینار پتروشیمی(باهمکاری شرکت صنایع پتروشیمیایران)بمنظور سرمایهگذاریدر صنایع کوچک پتروشیمی برایتولید مواد مصرفی مردم 2-سمینار بازاریابیبمنظور توسعه صادرات کشورهایدر حال رشد(برنامه آن با همکاریکمیسیون بازرگانی و توسعه سازمانمدل،ژنو تهیه شده و کمیسینبازاریابی اکافه بانکک،برایاجرای آن بتهران منتقل خواهدشد)."