چکیده:
11 کتابخانهء مرکزی دانشگاه و 49 کتابخانهء دانشکدهای در شهر بتوان از نظر مبادلهء اطلاعات مورد پرسش قرار گفتند.51 درصد از این کتابخانهها با یکدیگر مبادلهء اطلاعات ندارند و فقط 25 درصد آنها از منابع کتابخانههای خارج از کشور سود میبرند.منابعی که بیشتر مبادله میشود عبارتند از:مقاله،کتاب،مبادله تلفنی اطلاعات،پایاننامه.1/29 درصد کتابخانهها فهرستی از منابع خود را برای سایر کتابخانهها ارسال داشتهاند.هرچند حدود 77 درصد کتابداران با مبادلهء اطلاعات موافق هستند،لیکن محدودیتهایی مانند؛نبود فهرستگان،کمبود تجهیزات،نداشتن خط تلفن مستقل،عدم استقلال کتابخانههای دانشکدهای،و عدم دسترسی به تکنولوژی نوین از جمله عوامل عدم رشد اینگونه مبادلات است.
خلاصه ماشینی:
"پرسشهای اساسی باتوجه به هدف تحقیق،پرسشهای زیر مطرح گردید: -چند درصد از کتابخانههای دانشگاهی میان خود مبادله اطلاعات دارند؟ -آیا مبادلهء اطلاعات میان کتابخانههای دانشگاهی انجام میشود؟ -چه درصدی از کتابخانههای دانشکدهای مبادله اطلاعات را از طریق کتابخانهء مرکزی خود انجام میدهند؟ -چه درصدی از کتابخانههای دانشکدهای خود مستقلا به این کار میپردازند؟ -چه موادی میان آنها مبادله نمیشود؟ -کدامیک و چه درصدی از کتابخانههای دانشگاهای با مراکز علمی خارج از کشور مبادلهء اطلاعات و منابع دارند؟ -از چه روش یا روشهایی برای مبادلهء اطلاعات و منابع استفاده میشود؟ -چند درصد از کتابخانههای دانشگاهی از تکنولوژی جدید مانند رایانه یا ابزارهای دوربرد در مبادلهء اطلاعات و مدارک استفاده میکنند؟ فرضیههای تحقیق 1.
توزیع فراوانی مواد مورد مبادله میان کتابخانههای دانشگاهی (به تصویر صفحه مراجعه شود) کتابخانههای تخصصی به افراد غیرعضو»که از طرف مرکز اطلاعات و مدارک علمی اجرا شده است تا حدودی از مشکل مراجعان برای دستیابی به منابع میکاهد،اما از طرف دیگر کامل نبودن فهرستگان کتب لاتین سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی که نیمه رها شده است از کارآیی طرح تعمیم کاسته و همچنان مشکل بازیابی و دسترسی به کتاب را حلنشده باقی میگذارد.
زیرا باوجود اختلاف و گوناگونی دانشگاهها از نظر مواد و منابع و تجهیزات،و برای ایجاد هماهنگی و همسطح شدن فعالیتهای کتابخانهها لازم است سازمان مستقلی با هدف مبادلهء اطلاعات و منابع میان کتابخانههای دانشگاهی به فعالیت بپردازد و مدیران و مسئولان و کارکنان را مجاب به همکاری در این زمینه کند."